Sexton nya medlare hjälper näringslivet lösa tvister

I näringslivet har det länge uppfattats som besvärligt att få affärsjuridiska tvister lösta i allmän domstol. Väntetiderna är långa och den juridiska processen är därmed kostsam. Ett alternativ har varit att lösa tvister enligt skiljedomsförfarande. Nu finns det ytterligare alternativ i form av affärsjuridisk medling.

Västsvenska Industri- och Handelskammaren har sedan hösten 2008 ett avtal med det internationella, Londonbaserade medlingsinstitutet CEDR om att med ensamrätt i Sverige erbjuda utbildning för medlare i Göteborg. Medlarens uppgift är att lyssna till bägge parter och som en betrodd tredje part, leda samtalet framåt.

- Medlarens uppgift är inte att komma med juridiska lösningar, utan tvärtom att hjälpa parterna att gemensamt hitta en lösning innan positionerna blir så låsta att tvisten bara kan lösas i domstol eller skiljdom, säger Lotta Ostler som är ansvarig för affärsjuridik på handelskammaren.

I dagarna har sexton jurister blivit godkända som medlare. De personer som har ackrediterats är:

Bo Stefan Arleij, Wistrands Advokatbyrå KB
Anders J Bergkvist, Nordic Law
Pär Caldenby, Nordic Law
Per Fridén, Advokatfirman Nordia HB
Per Hendar, Wistrand Advokatbyrå KB
Torbjörn Kallberg, Advokatfirman Wåhlin HB
Jörgen Larsson, Wistrand Advokatbyrå KB
Alf Lindqvist, Advokatfirman Glimstedt AB
Jörgen Olson, Advokatbyrå Jörgen Olson
Lotta Ostler, Västsvenska Industri- och Handelskammaren
Christina Ramberg, Advokatfirman Vinge KB
Anna Rosell, Advokatfirman Nordia HB
Mats Säterberg, Advokatfirman Lindahl KB
Lennart Ström, Rosengrens Advokatbyrå AB
Nanna Töcksberg, Hovrätten för Västra Sverige
Fredrik Vinge, Advokatfirman Vinge KB

CEDR drivs från Storbritannien, men agerar internationellt och har blivit ett instrument när det handlar om medling i affärsseder och rättsliga system. Som ideell medlemsorganisation arbetar CEDR för att uppmuntra och utveckla förebyggande och kostnadseffektiva tvistlösningsmetoder.

Västsvenska Industri- och Handelskammaren är en privat partipolitiskt oberoende näringslivsorganisation med anor från 1661. Handelskammaren har bildats av det västsvenska näringslivet och arbetar med att stärka tillväxten i regionen samt hjälpa företagen att göra fler och bättre affärer. Närmare 2700 företag är medlemmar i Västsvenska Industri- och Handelskammaren.