Satsning på kunskap hjälper Trollhättan

In i det längsta hoppades Västsverige på att det skulle gå vägen. Men när GM så kategoriskt sade nej till en konstruktiv lösning, fanns ingen annan utväg. Många drabbas när Saab nu ansöker om konkurs.

- Det är inte överraskande, men likväl en besvikelse att Saab nu har lämnat in en konkursansökan. Det är tragiskt för de anställda och deras anhöriga som med kompetens och lojalitet har stått upp för sitt företag, säger Handelskammarens vd Johan Trouvé.

Dagens besked gör att Västsverige och det nationella fordonsklustret blir av med ett spännande företag som har sysselsatt flera tusen personer.

- I ett kort perspektiv skapar det stor oro och i ett längre perspektiv försvagas den internationellt konkurrenskraftiga fordonssektorns många underleverantörer, säger Johan Trouvé.

Handelskammarens vd framhåller den kompetens som finns hos Saabs anställda och uttrycker hopp om framtiden.

- Även om vi givetvis helst hade sett att Saab skulle ha kunnat överleva, hoppas vi att det ändå kommer något positivt ut av detta. Västsverige har tack vare ett starkt näringsliv goda möjligheter att anpassa sig till en framtid också utan Saab. Nu frigörs resurser som kan komma andra delar av näringslivet till del. Möjligen kan det också finnas något i Saabs nuvarande verksamhet som kan överleva i annan regi.

- Det riskkapitalbolag som regeringen har skapat för att stödja fordonsindustrin borde gripa in. Om det förutsätter en förändring av Fouriertransforms uppdrag, krävs bara ett nytt politiskt beslut.

Nu efterfrågar näringslivet satsningar som skapar framtidstro och som stärker regionens konkurrenskraft.

- Nästa år invigs en ny, efterlängtad väg och järnväg mellan Göteborg och Trollhättan. Den satsningen är följden av ett framsynt beslut som skapar bättre förutsättningar för att de två arbetsmarknaderna ska kunna dra nytta av varandra.

- Däremot är den neddragning av resurser som Högskolan Väst nu står inför olycklig i och med att den genomförs samtidigt som Saab går i konkurs. Regeringen borde dra tillbaka beslutet om att minska antalet högskoleplatser i Trollhättan, avslutar Johan Trouvé.

Västsvenska Handelskammaren är företrädare för det västsvenska näringslivet och en mötesplats där människor och företag kan inspireras och skapa affärer. Vår kompetens, våra tjänster och vårt nätverk är vår styrka i arbetet att skapa tillväxt och utveckla framtidens Västsverige. Tillsammans med våra 2600 medlemsföretag arbetar vi för ett västsvenskt näringsliv i världsklass.