Råd, resa och resurser förverkligar visionen i Västsverige

Kontaktpersoner:
Johan Trouvé, vd, 0705-534514
Robert Odenjung, informationschef, 0709-639633

Antal initiativ för att förverkliga Visionen från Västsveriges näringsliv? Hundra stycken varav politiken och näringslivet kan sätta igång med två tredjedelar var. Handelskammaren handplockar fem att starta med en gång.

Inför Västsvenska Handelskammarens 350-års firande har de västsvenska företagen arbetat med att formulera en vision för framtiden. Rubriken är Ett gränslöst Västsverige, och visionen omfattar tio temaområden och inte mindre än 100 olika initiativ.

- Det är framför allt beslutsfattare i näringslivet som bidragit, men en del politiker och personer från de västsvenska högskolorna har också varit delaktiga. Det visar sig att näringslivet kan ta ansvar för två tredjedelar av initiativen, och politiken kan ta ansvar för en lika stor andel. En tredjedel däremot, där måste näringsliv och politik hjälpas åt, säger Johan Trouvé som är vd för Handelskammaren.

Idag när Handelskammardagarna invigs, presenterar Johan Trouvé de initiativ som hans organisation kommer att ta itu med nu.

- Många av initiativen är vi redan inne och arbetar med. Där får vi fortsätta att jobba, men det finns mycket ny inspiration. Fem av initiativen har vi nu valt ut som lämpliga för oss att jobba med. Alla fem uttrycker gränslöshet, fast på olika sätt, säger Johan Trouvé.

De fem initiativen är:

5. Förbättra bilden av det västsvenska näringslivet

Handelskammaren har under året gett ut magasinet West Side Stories. Magasinet innehåller företag och företeelser i Västsverige som Handelskammaren är stolt över.

- Det vill vi nu sprida genom att ge ut detta magasin på ett mer systematiskt sätt. Genom att lyfta fram företag i magasinet och sprida det till allmänheten kan vi bidra till en mer positiv bild av näringslivet, säger Johan Trouvé.

17. Kommunal service

För många företag är kommunens attityder till företagandet en allvarlig konkurrensnackdel.

- Handelskammaren kommer att avsätta resurser för att kunna följa utvecklingen i kommunerna. Det handlar om att finnas som ett stöd för den offentliga förvaltningen genom att erbjuda nätverk och utbildning, men också om att följa upp nationella jämförelser så att våra västsvenska kommuner utvecklas i rätt riktning.

53. Låt kulturen möta näringslivet

Handelskammaren arrangerade tävlingen Mission Possible genom att låta studenter åka ut i världen för att hämta inspiration till vårt samhälle. En av grupperna lyfte kulturens betydelse för näringslivet.

- Vi kommer att arrangera en studieresa till en mässa i Austin som heter South by South West. Den har utvecklats till en spännande mötesplats för kreativa näringar. Nu åker vi dit med så stort resesällskap som möjligt för att se om det är något för Västsverige att inspireras av, säger Johan Trouvé.

55. Kreativt råd i regionen

Näringslivet sätter samman ett kreativt råd, för att stödja politiken i arbetet med att hitta lösningar där den traditionella politiken har sina begränsningar.

- Också här handlar det om att finnas till hands för kommunen – den här gången kanske framför allt mot politiken. Tillsamman kan vi hitta moderna lösningar!

75. Praktik på företag i lärarutbildningen

Skapa praktikprogram också för lärarstudenter.

- Vi har länge arbetat för att ge lärare och elever en näringslivsorienterad orientering. Det har vi gjort för att vi upplevera att skolan är näringslivets viktigaste leverantör. Nu ska vi undersöka möjligheterna att sätta samman ett praktikprogram för de som utbildar sig till lärare, avslutar Johan Trouvé.

Västsvenska Handelskammaren är en privat näringslivsorganisation med 2600 medlemsföretag från Västra Götaland samt kommunerna Kungsbacka och Varberg. Handelskammaren är den samlande plattformen för det västsvenska näringslivet i kontakter med politiker och myndigheter, men är också en mötesplats för alla som vill göra affärer. Handelskammaren erbjuder nätverkstjänster, juridiska tjänster samt internationellt inriktade konsulttjänster och utbildningar.

Vi gör Västsverige starkare!