Pressinbjudan: Lansering av Konkurrenskraftsrapporten 2024

Västsvenska Handelskammaren bjuder in till ett frukostseminarium i Stockholm för att presentera vår senaste rapport om Västsveriges avgörande bidrag för Sveriges konkurrenskraft. Med en innovationsdriven ekonomi och en tillväxttakt som är nästan dubbelt så hög som den nationella, understryker vi regionens avgörande roll för Sveriges ekonomi.

Rapporten lyfter Västsverige som Sveriges industriella nav och främsta exportregion, samt hur den pågående gröna omställningen och nyindustrialiseringen kan vara en katalysator för svensk tillväxt och global konkurrenskraft. Ett axplock av fakta som kommer presenteras vid seminariet:

• Västsverige är en ledande region för innovation och teknisk utveckling.
  • Näringslivet investerar 44,5 miljarder kronor i privat forskning och utveckling (FoU), vilket motsvarar mer än en tredjedel av de privata FoU-investeringarna i hela Sverige.
  • Västsverige producerar en fjärdedel av Sveriges samlade varuexport.
  • Investeringar på mer än 900 miljarder kronor förväntas i regionen fram till år 2032

Program för seminariet:

7:30 Frukost och mingel där deltagarna får möjlighet att nätverka och diskutera rapportens implikationer med ledande experter och beslutsfattare.

08:00 Presentation av rapporten, Maria Fuxborg, näringspolitisk chef Västsvenska Handelskammaren, presenterar huvudpunkterna från Konkurrenskraftsrapporten 2024.

08:15 Inblick från näringslivet och akademin med Matti Ahlqvist, Site Executive Director vid AstraZeneca Gothenburg och Sara Wallin, VD för Stiftelsen Chalmers tekniska högskola, som kommer att utforska industrins och akademins roller i Sveriges framtida tillväxt och konkurrenskraft.

8:45 Frågestund

Detta evenemang erbjuder möjlighet för journalister att få insikter direkt från några av de främsta ledarna inom svensk industri och akademi.

Ni kommer även ha möjlighet att ställa frågor och få mer fakta kring de strategiska områden som är avgörande för att lyckas med den industriella och gröna omställningen i Sverige.

Datum: 8:e maj, 07:30
Plats: Västsvenska Handelskammarens lokal i Stockholm, No 18 - en trappa upp på Stockholms centralstation, Centralplan 15

Frågor om rapporten ställs till Maria Fuxborg, mobil 0706 927045

Anmälan är obligatorisk och kan görs direkt till: Mathilda Ohlsson Larsson, mobil 0767 2362 42

Så hanterar vi dina personuppgifter: Vi hanterar dina personuppgifter för att du som journalist eller intressent ska kunna få nyhetstips från oss. Dina personuppgifter lagras i vårt kundregister. Dina uppgifter säljs ej vidare till tredje part.

Önskar du utdrag av dina sparade uppgifter eller bli raderad, återkoppla till oss via gdpr@vastsvenskahandelskammaren.se » Läs vidare i vår integritetspolicy

Mathilda Ohlsson Larsson

Politisk kommunikatör 0767-23 62 42