Mer optimism i väst trots turbulenta tider

Stark export och allt muntrare västsvenska företagare. Det är två slutsatser som kan dras av Västsvenska Handelskammarens konjunkturindikator för februari. De färska siffrorna visar att kurvorna vänder uppåt efter en tillfällig nedgång.

Exporten från Västsverige var i februari stark, den tredje högsta noteringen sedan Handelskammaren började sina mätningar 1998.

- Om vi jämför med siffrorna från högkonjunkturens 2008, ser vi att exporten i februari är ca 30 procent högre än den högsta notering under hela det året. Det är en tydlig signal om att det västsvenska näringslivet står starkt trots de senaste årens turbulens, säger Johan Trouvé som är vd för Västsvenska Handelskammaren.

Den tydliga uppgången för indikatorn i februari visar också att nedgången i januari som väntat var tillfällig. Varseltalen som i januari var höga på grund av Saabs konkurs är i februari återigen nere på förväntade nivåer.

För andra månaden i rad stiger optimismen hos de västsvenska företagarna.

- Mest ökar optimismen på lång sikt. Under de senaste månaderna är tillverkningsindustrin som har varit mest optimistiskt. Det är också första gången optimismen ökar två månader i rad sedan 2010 vilket såklart är glädjande, avslutar Johan Trouvé.

Sammanställning av material och mer information om konjunkturindikatorn finns på http://www.handelskammaren.net/konjunkturindikator

Kontaktpersoner:
Johan Trouvé, vd, 0705-53 45 14
Robert Odenjung, informationschef, 0709-63 96 33
Stefan Gustavsson, näringspolitisk chef, 0734-28 21 34

Västsvenska Handelskammaren är företrädare för det västsvenska näringslivet och en mötesplats där människor och företag kan inspireras och skapa affärer. Vår kompetens, våra tjänster och vårt nätverk är vår styrka i arbetet att skapa tillväxt och utveckla framtidens Västsverige. Tillsammans med våra 2600 medlemsföretag arbetar vi för ett västsvenskt näringsliv i världsklass.