Lika viktigt att locka kompetens som kapital

Kontaktpersoner:
Johan Trouvé, vd, 0705-534514
Ingrid Lindahl, projektledare kompetensförsörjning, 0709-630765

Den 25 maj 2009 anordnade Västsvenska Industri- och Handelskammaren ett seminarium om kompetensinvandring. Migrationsminister Tobias Billström deltog och redogjorde för huvuddragen av förändringarna i lagen "Nya regler för arbetskraftsinvandring" som varit i bruk i fem månader. I seminariet deltog också ett femtiotal representanter från näringsliv och akademi.

- Vi uppskattar både förändringarna av lagen och det faktum att ministern tar sig tid att träffa näringslivet och lyssna på hur företagare upplever förändringarna, säger Johan Trouvé, vd för handelskammaren.

I dag har handelskammaren skickat över en sammanfattning av de krav och förslag som restes under seminariet till Tobias Billström:

• Handläggningstiderna kring ärenden rörande utstationering hos Migrationsverket måste förkortas. Trots ambitioner att förkorta handläggningstiderna ser vi inte detta i praktiken ännu. Det är fortfarande vanligt att ärenden rörande utstationering tar upp emot tre månader. Västsvenska Industri- och Handelskammarens förslag är att en särskild kö för ärenden rörande denna grupp skapas på Migrationsverket.
  • Handelskammaren är intresserad av att föra en dialog med och om möjligt stödja Migrationsverket i arbetet med att förenkla regelverket avseende ärenden rörande kompetensinvandring till västsvenska företag.
  • Precis som Invest in Sweden Agency agerar för att locka investeringar till Sverige, bör ett initiativ tas för att attrahera internationell kompetens till vårt land. Ett sådant initiativ bör komma från departementet med stöd från näringsliv, akademi och övriga intressenter i samhället. Handelskammaren ser sig som en naturlig part i detta arbete och tar gärna en aktiv del i utformningsarbetet.
  • Sverige måste bli bättre på att attrahera internationell kompetens via utlandsrepresentationen t ex ambassader, men också genom enskilda ambassadörer, t ex individer som studerat i Sverige.