Järnvägssatsningen steg i rätt riktning

Johan Trouvé
vd

Stefan Gustavsson
Näringspolitisk chef
0734-282134

Handelskammaren välkomnar regeringens satsning på drift och underhåll för att komma till rätta med förseningsproblematiken på den svenska järnvägen. Att Sverige som är ett glest befolkat land satsar på infrastruktur är nödvändigt för att vi ska ha fungerande företag i landet.

- Regeringen visar med satsningen att man inser kopplingen mellan infrastruktur och företagens konkurrenskraft och därmed dess förmåga att generera välfärd och sysselsättning, säger Johan Trouvé Vd på Västsvenska Industri- och Handelskammaren. Satsningen på väg och järnväg är investeringar för framtiden som betalar sig. Det är mycket dyrare för landet på sikt att inte satsa än att göra det, enligt Johan Trouvé.

De två senaste vintrarna har ställt till det för de svenska företagen och arbetspendlarna. Förseningarna i järnvägen har varit oacceptabla. I december 2010 var nästan tre av tio persontåg  försenade. Än värre var det när det gäller godstågen där över hälften av tågen var försenade. Utöver det tillkommer alla tåg som ställdes in helt vilket var nästan var femte godståg under december månad.

- När godset inte kommer fram i tid till en fabrik får företagen problem med tillverkningen av nya varor. Det  i sin tur innebär att det blir dyrare att tillverka i Sverige och därmed minskar möjligheterna att ha kvar tillverkningen här, menar Johan Trouvé. Den här satsningen är en engångssatsning under 2011 vilket är beklagligt. Det behövs en generell ökning av resurserna som satsas både på järnvägarna men också på vägarna.

Sverige har under en lång tid satsat mindre på vägar och järnvägar än genomsnittet för länderna i Västeuropa som är direkta konkurrenter om industriproduktionen. Det är inte långsiktigt hållbart.

- Både denna och föregående regering duttar med engångssatsningar som inte innebär att nivåerna på satsningarna på infrastruktur verkligen lyfter och kommer upp i nivå med övriga Europa. Dagens beslut är endast ett litet steg i rätt riktning, avslutar Johan Trouvé.

Västsvenska Industri- och Handelskammaren är en privat näringslivsorganisation med 2600 medlemsföretag från Västra Götaland samt kommunerna Kungsbacka och Varberg. Handelskammaren är den samlande plattformen för det västsvenska näringslivet i kontakter med politiker och myndigheter, men är också en mötesplats för alla som vill göra affärer. Handelskammaren erbjuder nätverkstjänster, juridiska tjänster samt internationellt inriktade konsulttjänster och utbildningar.

Vi gör Västsverige starkare!