Invasionen av Ukraina sänker företagens förväntningar

Invasionen av Ukraina sänker företagens förväntningar

Invasionen av Ukraina sänker förväntningarna hos det västsvenska näringslivet. Tidigare optimism i Västsvenska Handelskammarens företagsenkät dämpas av krig och oro på världsmarknaden. Det lägsta värdet har nu uppmätts sedan i maj 2020.

Invasionen av Ukraina är djupt beklaglig och orsakar stort onödigt lidande när civilbefolkning dödas och tvingas på flykt. Nästan två tredjedelar av företagspanelen uppger att invasionen av Ukraina har stor eller mycket stor påverkan på deras konjunkturprognoser. Även om Västsverige har relativt liten exponering mot Ryssland och Ukraina, skapar oron på världsmarknaden ringar på vattnet som även drabbar oss. Företagen i väst har tidigare visat sin motståndskraft i samband med oro på marknaden.

- Jag är övertygad om att vi kommer komma ur även denna situation med den kraft som utmärker västsvenskt näringsliv, säger Västsvenska Handelskammarens vd Johan Trouvé. I och med den alltmer allvarliga situationen i Ukraina behöver den svenska staten, regionerna och kommunerna kliva fram med satsningar som skapar förutsägbarhet och trygghet inom elförsörjningen, understryker Johan Trouvé.

Trygga elförsörjningen

Med kriget i Ukraina blir frågan kring elförsörjningen alltmer relevant och akut: elförsörjningen måste tryggas, nu. Sverige agerar på en europeisk elmarknad som är mycket beroende av rysk gas och olja. Genom en utbyggnad av både grön elproduktion och av elnätet kan Sverige bidra till att täppa igen behovet av smutsig el från öst.

Utöver elförsörjningen belyser kriget i Ukraina även behovet av en välfungerande bostads-, integrations- och skolpolitik i Sverige. Sverige har återigen öppnat sina hjärtan och välkomnat ukrainare till Sverige, många av dem barn.

- Det finns stora kompetensbehov i Västsverige och goda möjligheter för de ukrainare som nu kommer till oss att få jobb, så länge de lyckas navigera sig igenom den labyrint av svensk byråkrati som idag finns för utlandsfödd arbetskraft, säger Johan Trouvé

Utvecklingen i Västsverige stannar inte av, det är här det händer och det är här man ska vara om man vill åka med på dragloket i svensk ekonomi, avslutar Johan Trouvé.

Så hanterar vi dina personuppgifter: Vi hanterar dina personuppgifter för att du som journalist eller intressent ska kunna få nyhetstips från oss. Dina personuppgifter lagras i vårt kundregister. Dina uppgifter säljs ej vidare till tredje part.

Önskar du utdrag av dina sparade uppgifter eller bli raderad, återkoppla till oss via gdpr@vastsvenskahandelskammaren.se » Läs vidare i vår integritetspolicy