Höstkyla dämpar västsvensk konjunkturuppgång

Höstkyla dämpar västsvensk konjunkturuppgång

Konjunkturen i Västsverige tappar höjd i oktober, efter en uppåtriktad inledning av hösten. Det visar Västsvenska Handelskammarens konjunkturindikator.

Det västsvenska läget, enligt konjunkturindikatorns mätserie, visar en liten försvagning av konjunkturen jämfört med föregående månad. Återhämtningen av konjunkturen följer ett mönster där förstärkningar och mindre försvagningar avlöser varandra.

Fler varsel, och en liten ökning av konkurser ihop med något dämpade exportsiffror leder till ett konjunkturläge strax under neutralt läge för Västsverige. Stabil tillkomst av nya jobb och konsumtion förmår inte höja indikatorn.

Samtidigt fortsätter företagen att se ljust på det kommande årets konjunktur. Framtidstron från företagen är fortfarande god, även om framtidsbedömningen, framförallt på tre månaders sikt, försvagats något sen förra månaden.

- Vi ser nu en konjunktur som behöver mer tid för återhämtning, säger Johan Trouvé, vd för Västsvenska Handelskammaren. De västsvenska företagen ser positivt på framtiden på lite sikt, men det är ännu för många osäkerhetsfaktorer både på företagens kundmarknader, och i omvärlden i stort, för att det skall lyfta här och nu, fortsätter Trouvé.

Osäkerheten i omvärlden påverkar

Dämpningen av konjunkturtillväxten hänger samman med omvärldens utveckling, framförallt för en exportberoende region som Västsverige.  Europa och euroområdet fortsätter att dras med ekonomiska problem, även om det sker en allt tydligare omstrukturering av flera ekonomier. USA som den senaste tiden bedömts som en allt starkare marknad, kan på grund av den senaste tidens turbulens kring lånetaket och socialförsäkringsfrågan skapa oro och leda till att denna tilltro försvagas.  Sammantaget är bedömningen kring de stora utlandsmarknaderna ännu osäkra.

Så länge konjunkturutvecklingen inte medför en ökad efterfrågan på näringslivets produkter och tjänster, så klarar sig många verksamheter med samma, eller ibland till och med, med en minskad personalstyrka. Det innebär att arbetsmarknaden inte självklart utökas med fler jobb än på ett tag, även om det sker en viss planerad ökning av t ex bostadsbyggande framöver.

- Nu vet vi att vi får ett fortsatt stabilt ränteläge. Även om konjunkturen stärks ryckvis är det ändå med försiktig optimism vi ser på fortsättningen av hösten, säger Johan Trouvé.

Nästa konjunkturindikator presenteras den tisdagen den 26 november 2013.

Så mäter vi

Den västsvenska konjunkturindikatorn utgörs av regional data sammanvägd i en månatlig mätserie där nya jobb, varsel, export, konsumtion och konkurser inkluderas.

Den västsvenska konjunkturprognosen genomförs utifrån en panel bestående av ca 160 västsvenska företag från både industri- och tjänstesektorn, vilka varje månad får frågan om sin uppfattning om konjunkturen på 3 och 12 månaders sikt.

Nästa konjunkturindikator presenteras den tisdagen den 26 november 2013.

Västsvenska Handelskammaren är företrädare för det västsvenska näringslivet och en mötesplats där människor och företag kan inspireras och skapa affärer. Vår kompetens, våra tjänster och vårt nätverk är vår styrka i arbetet att skapa tillväxt och utveckla framtidens Västsverige. Tillsammans med våra 2700 medlemsföretag arbetar vi för ett västsvenskt näringsliv i världsklass.