Västsvenska Handelskammaren har drivit frågan om myndigheternas ojämna fördelning över Sverige under lång tid. På bilden syns vd, Johan Trouvé med ett exemplar av Myndighetsrapporten som släpptes av Handelskammaren 2017.

Handelskammaren välkomnar fler statliga arbetstillfällen till Västsverige

Idag presenterade regeringen att man delvis omlokaliserar och helt flyttar ett antal olika myndigheter från Stockholm ut i landet. En fråga som Västsvenska Handelskammaren drivit opinion för en längre tid.

För Västsverige innebär dagens besked konkret att Inspektionen för socialförsäkringen flyttar hela sin verksamhet till Göteborg, Arbetsmiljöverket lokaliserar den del av verksamheten som bedriver arbete mot osund konkurrens till Mölndal samt att Swedac lokaliserar all verksamhet som i dag bedrivs i Stockholm till Borås. Därtill nämner civilministern Ardalan Shekarabi att en polishögskola kommer att lokaliseras till Västsverige.

– Jag är glad att Handelskammarens långsiktiga arbete med att öka andelen kompetenta arbetstillfällen vid myndigheter i Västsverige har gett resultat idag. Det kommer att få betydelse för näringslivet men framförallt för västsvenska studenter som annars flyttar för att hitta jobb på myndigheter, säger Johan Trouvé, vd Västsvenska Handelskammaren.

Vi uppskattar att regeringen nu gör sin tredje omgång av omlokalisering av myndigheter. Vi ser dock att vi på intet sätt är klara med omfördelningen av myndigheter i Sverige. Västsverige är idag beroende av myndigheter där statsvetare, ekonomer och jurister ska få arbete. En fjärde omlokaliseringsomgång är därför önskvärd.

Det råder fortsatt en stor obalans gällande myndigheters placering i Sverige. Myndigheter ska placeras där kompetens finns för att fullgöra myndighetens uppdrag. Sådan kompetens finns i Sveriges större städer varför fortsatt utflyttning från Stockholm är befogad.

Beskedet att regeringen flyttar myndigheter meddelades av statsminister Stefan Löfven och civilminister Ardalan Shekarabi vid en pressträff på Tullverket i Malmö idag.

Västsvenska Handelskammaren är företrädare för det västsvenska näringslivet och en mötesplats där människor och företag kan inspireras och skapa affärer. Vår kompetens, våra tjänster och vårt nätverk är vår styrka i arbetet att skapa tillväxt och utveckla framtidens Västsverige. Tillsammans med våra 2800 medlemsföretag arbetar vi för ett västsvenskt näringsliv i världsklass.

Tillsammans gör vi Västsverige starkare.