Företagspanelen är neutral i sin bedömning

Företagen inte fullt så optimistiska kring konjunkturen i Fyrbodal

Avmattningen av ekonomin tycktes avstanna under decenniets första månad. I februari är företagen i Fyrbodal neutrala i sin bedömning av det västsvenska konjunkturläget, samtidigt som Coronavirusets effekter på ekonomin diskuteras.

– Vi ser att näringslivet i Västsverige känner sig fortsatt trygga med det ekonomiska läget, både på kort och medellång sikt. Företagen i Fyrbodal är dock inte fullt så optimistiska som de i övriga Västsverige, säger Västsvenska handelskammarens regionchef i Fyrbodal Bjarne Pettersson.

Många företag i Fyrbodal har samröre med Kina, och det är väntat att den osäkerhet som råder kring Coronaviruset påverkar deras bedömningar av konjunkturen.
​ – Coronaviruset kan visserligen ställa till det för framförallt tillverkande företag och transportföretag, men mer omfattande konsekvenser begränsas förhoppningsvis till första och andra kvartalet. Därefter kan troligtvis en snabb återhämtning ske, säger Bjarne Pettersson.

Stark rapportsäsong
​Antalet resenärer till och från Landvetter i januari minskade jämfört med motsvarande period förra året. Några tecken på att viruset påverkat Västsveriges exportnäring negativt i någon större utsträckning syns än så länge inte i siffrorna. Istället uppmättes i januari de största export- och importvolymerna i Göteborgs containerhamn sedan 2016.

Västsvenska Handelskammarens vd Johan Trouvé tillägger:
​ – Västsvenska företag har dessutom haft en stark rapportsäsong. Volvo-bolagen slog omsättningsrekord och både AB Volvo, Essity och SKF höjer utdelningarna.

Göteborgsregionen har fortsatt landets lägsta arbetslöshet även om den ökat något under januari. Även byggandet står sig starkt i Västsverige med växande bygginvesteringar. Det i tider då prognoser flaggar för minskade bygginvesteringar i större delar av landet.

– Sammanfattningsvis kan vi konstatera att konjunkturläget i Västsverige är fortsatt stabilt. Det är full fart i regionen och vi vill undvika att överdriva Coronavirusets effekter, även om företag självklart bör ha en aktiv bevakning av hur det påverkar verksamheten, avslutar Johan Trouvé.

Så hanterar vi dina personuppgifter: Vi hanterar dina personuppgifter för att du som journalist eller intressent ska kunna få nyhetstips från oss. Dina personuppgifter lagras i vårt kundregister. Dina uppgifter säljs ej vidare till tredje part.

Önskar du utdrag av dina sparade uppgifter eller bli raderad, återkoppla till oss via gdpr@vastsvenskahandelskammaren.se » Läs vidare i vår integritetspolicy