Företagen i Fyrbodal ser en ljusning i konjunkturen

Företagen i Fyrbodal ser en ljusning i konjunkturen

Företagen i Fyrbodal står sig starkt trots ett svagare konjunkturläge. I en utmanande omvärld fortsätter företagen att visa motståndskraft och optimism. Västsvenska Handelskammarens konjunkturindikator indikerar också att konjunkturläget ljusnar.

Arbetslösheten i Fyrbodal har sakta börjat krypa uppåt och ligger nu i nivå med riket. I regionen har antalet varsel ökat och antalet lediga jobb har minskat men fortsatt har vi inte sett någon stor påverkan på Fyrbodals arbetsmarknad.

Västsvenska Handelskammarens konjunkturindikator

Västsvenska handelskammarens konjunkturindikator visar att företagen upplever att Västsverige nu befinner sig i ett något svagare konjunkturläge men på bred front syns tydliga tecken på återhämtning. När företagen beskriver läget om 6 månader ser det betydligt ljusare ut än tidigare. Utsikterna just nu befinner sig på 6,94 på en 10-gradig skala medan utsikterna om 6 månader befinner sig på 6,96*.

Det skiljer sig till stor del från 2023, då företagen konsekvent var mer positiva kring nuläget och mer negativa kring utsikterna på lång sikt. Framtidstron är alltså tillbaka hos de västsvenska företagen.

I Fyrbodal är man mer positiva med ca 6,95 just nu och 7,05 på 6 månaders sikt.

Västsvenska Handelskammarens regionchef summerar

Trots ett osäkert läge är det med glädje jag kan konstatera att företagen i Fyrbodal visar optimism inför framtiden avslutar Bjarne Pettersson.

*Faktaruta

Västsvensk konjunkturindikator består av svar från besökare hos Västsvenska Handelskammaren och utskick till VD och regionchefer hos Västsvenska Handelskammarens medlemsföretag.

Antal svar uppgår i genomsnitt till 500 st över en 30 dagars period.

*På en 10 gradig skala från Mycket dåligt till mycket bra hur går det för ditt företag just nu

hur bedömer du konjunkturläget i er bransch om 6 månader?

Så hanterar vi dina personuppgifter: Vi hanterar dina personuppgifter för att du som journalist eller intressent ska kunna få nyhetstips från oss. Dina personuppgifter lagras i vårt kundregister. Dina uppgifter säljs ej vidare till tredje part.

Önskar du utdrag av dina sparade uppgifter eller bli raderad, återkoppla till oss via gdpr@vastsvenskahandelskammaren.se » Läs vidare i vår integritetspolicy

Bjarne Pettersson

Regionchef Skaraborg och Fyrbodal 0708-48 58 16