Den västsvenska företagspanelen bedömer att det ser bättre ut i den långsiktiga prognosen

Entusiasmen ökar i Västsverige och når höstens högsta nivå

Västsvenska Handelskammarens företagspanel ser en fortsatt positiv och stabil utveckling av konjunkturen. På lång sikt ser vi att optimismen ökar till höstens högsta nivå.

De flesta rapporter för tredje kvartalet har nu nått allmänheten och vi ser att västsvenska företag rapporterar övervägande bra siffror.
  – Det är positivt att många företag levererar trots en del hinder de senaste månaderna. Bland de som visar något svagare rapporter hittar vi företag med långa och komplexa leverantörskedjor, säger Västsvenska handelskammarens vd Johan Trouvé och fortsätter:

– Bland annat syns det på nybilsregistreringen som sjunkit kraftigt över hela landet, i snitt har den minskat med närmare 30 procent den senaste månaden. I Västra Götaland ser vi däremot något bättre resultat, där landar motsvarande siffra på 16 procent. En av flera slutsatser är att effekterna från leverantörernas motgångar under året har börjat nå konsumenten.

Flygresorna ökar

Under stora delar av pandemin har flygresorna från Landvetter utgjort endast en bråkdel av antalet innan. När samhället och världen öppnar upp ser vi att flygtrafiken ökar igen. Under oktober månad nådde Landvetter sin högsta nivå av antal resor sedan pandemins början.

– Främst ökar utrikesflygen kraftigt, de är numera halvvägs tillbaka till 2019 års nivå. Däremot släpar inrikesflyget efter och utgör idag endast en tredjedel av vad de tidigare varit. Exakt orsak är svår att säga, en anledning kan vara en ökad medvetenhet om klimatet vilket påverkar både val av färdmedel och mötesform. Allt fler företag och organisationer väljer tåget mellan våra storstäder som en direkt konsekvens av det, säger Johan Trouvé och avslutar:

– Därför är det extra viktigt att vi fortsätter arbeta för nya stambanor och stärkt kapacitet på västra stambanan. Vi anser samtidigt att de nya stambanorna ska kopplas till både Arlanda och Landvetter flygplats.

Så hanterar vi dina personuppgifter: Vi hanterar dina personuppgifter för att du som journalist eller intressent ska kunna få nyhetstips från oss. Dina personuppgifter lagras i vårt kundregister. Dina uppgifter säljs ej vidare till tredje part.

Önskar du utdrag av dina sparade uppgifter eller bli raderad, återkoppla till oss via gdpr@vastsvenskahandelskammaren.se » Läs vidare i vår integritetspolicy