Entreprenörskapital investerar i Appland

Joachim Briggert, ansvarig Strategisk affärsutveckling,031-835937
Peter Wendel, Entreprenörskapital, 0733-130095
Jonatan Redvik, Appland, 0709-113334

Appland AB är en svensk marknadsplats för androidapplikationer som lanserades i förrförra veckan. Under Handelskammardagarna den 13-14 oktober deltog företaget i tävlingen Drakar&Änglar – och gick därifrån med ett besked från Entreprenörskapital om en investering på 900 000 kronor.

Marknadsplatsen Appland kommer till skillnad från Android Market att erbjuda kvalitetssäkring av applikationer och funktioner så som operatörsdebitering genom bland andra Telia, Telenor, Tele 2 samt Tre. Peter Wendel från Entreprenörskapital menar att det är självklart att det finns utrymme för mer än en marknadsplats för att köpa androidappar.

Såväl Appland som Entreprenörskapital är baserade i Göteborg. Entreprenörskapital gör investeringar mellan Oslo-Göteborg-Lund, och kapitalet kommer från regionala affärsänglar. Investeringarna görs i bolag som befinner sig i den tidiga tillväxtfasen.

Handelskammaren arbetar med att utöka mötesplatserna mellan företag och investerare. Drakar&Änglar som är en del av det arbetet är ett samarbete mellan Västsvenska Handelskammaren, Connect Väst och Venture Cup.

Västsvenska Handelskammaren är en privat näringslivsorganisation med 2600 medlemsföretag från Västra Götaland samt kommunerna Kungsbacka och Varberg. Handelskammaren är den samlande plattformen för det västsvenska näringslivet i kontakter med politiker och myndigheter, men är också en mötesplats för alla som vill göra affärer. Handelskammaren erbjuder nätverkstjänster, juridiska tjänster samt internationellt inriktade konsulttjänster och utbildningar.

Vi gör Västsverige starkare!