Ekonomiska frizoner ger mer mångfald

Kontaktpersoner:
Johan Trouvé, vd, 0705-53 45 14
Robert Odenjung, informationschef, 0709-63 96 33

Näringslivet har i alla tider strävat efter att överskrida gränser. Samtidigt har företagen varit dåliga på att ta vara på de resurser som finns på hemmaplan. När Handelskammaren idag får besök av tre ministrar handlar det om mångfald.

I dag besöker Tobias Billström (M), Hillevi Engström (M) och Erik Ullenhag (FP) Handelskammaren för att prata om hur vi kan locka till oss internationell spetskompetens, men också om att ta tillvara på den resurs som finns outnyttjad i dag.

- Under arbetet med visionen Ett gränslöst Västsverige, har mycket handlat om hur företagen själva kan ta ansvar för mångfaldsfrågor. Men det har också förts fram förslag som politiken skulle kunna genomföra, säger Johan Trouvé som är vd för Västsvenska Handelskammaren.

Ett av de hundra initiativ som Handelskammaren lanserade i förra veckan, är att skapa pilotområden för nya anställningslösningar.

- Vi tror att personer som idag är bosatta i utsatta förortsområden, skulle gynnas av att ha lägre trösklar in på arbetsmarknaden. Ett förslag är att sänka eller ta bort arbetsgivaravgiften för personer som bor i dessa områden. Det ska bli spännande att höra hur ministrarna ser på dessa ekonomiska frizoner.

Representanter för media är välkomna.

Tid: Tisdag den 18 oktober, klockan 16-17
Plats: Svenska Mässan, sal R2, Göteborg

Mer information om visionen Ett gränslöst Västsverige finns på www.100listan.se.

Västsvenska Handelskammaren är en privat näringslivsorganisation med 2600 medlemsföretag från Västra Götaland samt kommunerna Kungsbacka och Varberg. Handelskammaren är den samlande plattformen för det västsvenska näringslivet i kontakter med politiker och myndigheter, men är också en mötesplats för alla som vill göra affärer. Handelskammaren erbjuder nätverkstjänster, juridiska tjänster samt internationellt inriktade konsulttjänster och utbildningar.

Vi gör Västsverige starkare!