Den kommunala servicen i Marks kommun kan bli bättre

Företagsklimatet i Mark tillhör inte landets bästa. I Svenskt Näringslivs ranking 2011 kom kommunen på plats 251 av 290. Om Mark placerar sig bättre 2012 får vi veta i april. Redan nu vet vi hur kommunens tjänstemän ser på näringslivet.

Mark är en av fem kommuner som Handelskammaren valt ut som pilotkommun under 2012. Genom olika insatser är målet att förbättra det lokala affärsklimatet i kommunen – och ett led i det är den undersökning som just har presenterats om hur kommunens tjänstemän ser på sin och företagens roll.

Rapporten finns i sin helhet bifogad, men några slutsatser ur rapporten är:

• Tjänstemännen i Mark inser att det är viktigt med ett bra företagsklimat och har en i grunden positiv syn på företagande.
  • Många tjänstemän saknar insikt om att de själva påverkar företagsklimatet. De svarar att bemötandet påverkar företagsklimatet, och de möter regelbundet företagare via telefon, e-post eller rent fysiskt. Trots detta anser de sig inte kunna påverka företagsklimatet.
  • De två enheter som har de tätaste kontakterna med företagen är miljö- respektive byggenheten. I många fall utmärker de sig genom att ha en sval inställning till företagen och dess villkor. Detta gäller bl a synen på handläggningstider och om företagen har realistiska förväntningar på kommunens service.

- Företagsklimatet förbättras inte över en natt, det krävs tålamod. Det finns många lärdomar att dra från kommuner som har lyckats. Handelskammaren kommer under de kommande åren att hjälpa Mark och andra västsvenska kommuner som vill förbättra villkoren för näringslivet. Vi erbjuder bland annat rådgivning som bygger på hur man har gjort i de kommuner som har Sveriges bästa företagsklimat, säger Marcus Holhammar som är regionchef på Västsvenska Handelskammaren i Sjuhärad.

Rapporten finns för nedladdning här.

Västsvenska Handelskammaren är företrädare för det västsvenska näringslivet och en mötesplats där människor och företag kan inspireras och skapa affärer. Vår kompetens, våra tjänster och vårt nätverk är vår styrka i arbetet att skapa tillväxt och utveckla framtidens Västsverige. Tillsammans med våra 2600 medlemsföretag arbetar vi för ett västsvenskt näringsliv i världsklass.