De är Årets gränslösa västsvenskar

Västsvenska Handelskammaren
27 september 2012

P R E S S M E D D E L A N D E:

Kontakt:
Johan Trouvé, vd Västsvenska Handelskammaren, 031- 83 59 01
Anna Werner, tf presschef Västsvenska Handelskammaren, 0706-86 56 96
Maria Gustafsson,
Per-Åke Fröberg, presschef på Volvo Personvagnar, 031 3257654

Handelskammaren hyllar det kreativa Västsverige.
Årets utmärkelse Gränslöst västsvensk går till två kreativa personer som gör Västsverige till en mer spännande plats att leva och göra affärer på.

Handelskammaren ger utmärkelsen Gränslöst västsvensk 2012 till:
Maria Gustafsson, entreprenör och initiativtagare till bland annat Webcoast, en mötesarena för samtal om digital utveckling och sociala medier.

Martin Magnusson, ingenjör på Volvo Cars, och drivande bakom Volvos säkerhetssystem för automatisk inbromsning när en fotgängare oförutsett rör sig framför fordonet.

Motiveringarna lyder:
Maria Gustafsson
På hennes initiativ har vår del av världen fått nya mötesplatser i gränslandet mellan det etablerade och det innovativa. Med både hjärta och hjärna sätter hon Västsverige på kartan i den digitala världen. Det är med stolthet och glädje vi utnämner Maria Gustafsson, drivande bakom bland annat Webcoast, till Årets gränslösa västsvensk.

Martin Magnusson
Med sin kreativa ingenjörskonst och pionjärsanda har han varit drivande i teamet bakom ett system som gör bilen till både förarens och fotgängarens vän. Om fotgängaren oförutsett kommer i bilens väg bromsar din Volvo automatiskt. Tack vare hans konstruktionsarbete fortsätter Volvo att ligga i framkant på säkerhetsområdet. Det är med stolthet och glädje vi utnämner Martin Magnusson, ingenjör på Volvo Cars, till Årets gränslösa västsvensk.

Under Handelskammardagen 3 oktober 2012 hyllas Maria Gustafsson och Martin Magnusson på scenen.

- Årets Gränslösa västsvenskar är båda extremt kreativa, men inom två skilda fält. Vi är glada att få ha dem på scenen samtidigt. Vi tror att de kunskaper Maria och Martin representerar, och utbyten dem emellan, är mycket viktiga för att fortsätta skapa ett spännande Västsverige, säger Johan Trouvé, vd för Västsvenska Handelskammaren.

Under 2011 firade Handelskammaren 350 år. I samband med jubileet skapades utmärkelsen Gränslöst västsvensk. Med utmärkelsen vill Handelskammaren uppmärksamma personer som verkar för visionen om ett gränslöst Västsverige. De allra första pristagarna var Lena M Lindén, vd för Nordens Ark, Dennis Andersson, drivande bakom Gothia Cup och Sofia Appelgren, grundare av Mitt Liv.

Västsvenska Handelskammaren är företrädare för det västsvenska näringslivet och en mötesplats där människor och företag kan inspireras och skapa affärer. Vår kompetens, våra tjänster och vårt nätverk är vår styrka i arbetet att skapa tillväxt och utveckla framtidens Västsverige. Tillsammans med våra 2600 medlemsföretag arbetar vi för ett västsvenskt näringsliv i världsklass.

Vi gör Västsverige starkare.