Västsverige 2014-10-28

Bistrare klimat i västsvensk konjunktur i oktober

Den västsvenska konjunkturen i oktober präglas av stabila värden bortsett från en ökad mängd varsel i regionen, visar Västsvenska Handelskammarens indikator. Trots de ökade varslen har de västsvenska företagen en fortsatt god framtidstro, både på kort och på lite längre sikt.

Den västsvenska konjunkturen uppvisar ett rejält hack i konjunkturkurvan denna månad. Trots att de flesta underliggande variablerna är fortsatt stabila, så slår en varselvåg igenom och skapar en dipp åt det negativa hållet. Det sker samtidigt som Västsverige nås av det positiva beskedet att delar av näringslivet berättar att de planerar nyanställningar, vilket dock inte gett utslag i konjunkturkurvan ännu.

- Framtidstron är fortfarande god hos västsvenska företag. Just nu ser optimismen inte ut att påverkas av att vi ser ett något kärvare konjunkturklimat den här månaden. Lyfter vi blicken något är den svenska konjunkturen på väg åt rätt håll i ett längre perspektiv. Det var också något Riksbankschefen Stefan Ingves påpekade när han var i Västsverige nyligen, säger Johan Trouvé, vd för Västsvenska Handelskammaren.

Konjunkturens utveckling i Västsverige har länge pekat i positiv riktning även om det är med en långsammare utvecklingstakt, än vad förväntningarna för ett år sen visade. De dämpade förväntningarna hänger samman med att omvärldens utveckling fortsätter att vara osäker.

För de exporterande företagen är den låga efterfrågan i Europa ett fortsatt orosmoment, därtill allt mer kopplat till den geopolitiska krisen i Ukraina och med ögonen på de upptrappade striderna i Mellanöstern. Om inte ebola-utbrottet kommer under kontroll finns det på sikt även viss risk för förändrade resvanor och en möjlig dämpning eller omläggning av den världshandel som passerar aktuella riskområden.

- Förutom frågetecknen i omvärlden, så fortsätter våra västsvenska företag att invänta en stabil regeringsbildning med tydlig riktning för sin politik, för att företagen skall kunna göra sig en föreställning om vilken politik som kommer att gälla de närmsta åren, säger Johan Trouvé.

Västsvenska tjänsteföretag mest positiva till framtiden

De västsvenska företagen är fortsatt positiva i sin konjunktur­prognos men har reglerat ner sina förväntningar om utvecklingen. Företagen är mer positiva på ett års sikt än på tre månader. Prognosen har backat något på både tre och tolv månaders sikt sen föregående månad.

Det är främst de tillverkande företagen som sänkt sin prognos på kort sikt, men för ettårsprognosen har båda grupperna reviderat ner sina förväntningar. Tjänsteföretagen ser i nuläget mest ljust på framtiden som helhet.

För ytterligare information, kontakta:

Anna Werner, kommunikatör, 0706-86 56 96