Äntligen knyts E20 och E45 samman!

Kontaktpersoner:
Johan Trouvé, vd, 0705-53 45 14
Stefan Gustavsson, näringspolitisk chef, 0734-28 21 34

Idag invigs Partihallsförbindelsen som förbinder E20 med E45 och är första delen i Marieholmsförbindelsen där även en tunnel under älven ingår.

- Äntligen är första halvan av Marieholmsförbindelsen klar, säger Johan Trouvé Vd Västsvenska Handelskammaren. Den är efterlängtad av näringslivet och vi hoppas den kommer att  innebära ett bättre flyt i Göteborgstrafiken.

Handelskammaren är tacksam över det arbete som Västra Götalandsregionen har gjort för att få till stånd investeringen. Regionen har varit med och betalat kostnader för att förskottera satsningen.

- Västra Götalandsregionen har gjort ett förtjänstfullt arbete och lyssnat på näringslivet som länge har förordat investeringen och förskotteringen av densamma, fortsätter Johan Trouvé.

Mindre nöjt är näringslivet vad gäller en ny tunnel under älven. Redan 2002 meddelade regeringen att den skulle vara med i dåvarande plan. Nu är planen att den ska vara klar först 2021.

- Det är bedrövligt att politikerna kan lova tunneln gång på gång, utan att något händer. Så sent som 2008 var alliansens partiledare i Göteborg och lovade byggstart 2010. Nu är planen en byggstart 2014, säger Johan Trouvé.

- Bygget borde vara igång redan nu. Den är prioriterad och tekniskt redo att byggstarta. Dessutom är den finansierad via trängselskatten. Varför man väntar med att börja bygga till 2014 är en gåta för oss i näringslivet, avslutar Johan Trouvé.

Västsvenska Handelskammaren är en privat näringslivsorganisation med 2600 medlemsföretag från Västra Götaland samt kommunerna Kungsbacka och Varberg. Handelskammaren är den samlande plattformen för det västsvenska näringslivet i kontakter med politiker och myndigheter, men är också en mötesplats för alla som vill göra affärer. Handelskammaren erbjuder nätverkstjänster, juridiska tjänster samt internationellt inriktade konsulttjänster och utbildningar.

Vi gör Västsverige starkare!