Vägar och järnvägar - så prioriteras de

Vägar och järnvägar - så prioriteras de

Trafikverket har presenterat sin lista över vilka vägar och järnvägar de vill prioritera från och med nästa år. Hamnar E20, Västra stambanan och järnvägen till Borås tillräckligt högt upp? Handelskammaren tycker till.

Handelskammaren skickade nyligen in sitt remissvar på förslaget för nationell infrastrukturplan 2014-2025 till regeringen. Jens Larsson, projektledare för infrastruktur på Handelskammaren, berättar hur planen fungerar, hur de västsvenska vägarna och järnvägarna placerats på prioriteringslistorna, och vad som händer nu.

Hur fungerar den nationella infrastrukturplanen?
Sveriges infrastruktursatsningar planeras av Trafikverket och beslutas av regeringen i tioårsperioder. Trafikverket har presenterat sitt förslag på vad de anser ska göras under åren 2014-2025 och berörda organisationer som till exempel Handelskammaren har fått delge vad de tycker. Nu ska regeringen bearbeta Trafikverkets förslag med hänsyn till de åsikter som vi och andra organisationer framfört. Regeringen kommer fatta beslut om att anta planen i mars-april 2014. Budgeten för planperioden 2014-2025 är 522 miljarder kr. De pengarna ska  räcka till underhålla Sveriges vägar och järnvägar, sjöfarten och flygtrafiken samt satsningar på nya infrastrukturobjekt.

Varför är det viktigt för det västsvenska näringslivet?
Den nationella infrastrukturplanen styr till stor del vad som kommer att hända på infrastrukturområdet de kommande tio åren. Därför är det viktigt att vi är aktiva och förklarar för Trafikverket och de nationella politikerna vad vi anser behöver göras de närmaste tio åren. Genom att påverka innehållet i den nationella planen ökar möjligheterna att få till stånd de vägar och järnvägar vi behöver i Västsverige.

Vad tycker Handelskammaren?
Vi har lyft fram några infrastrukturobjekt som särskilt viktiga för det västsvenska näringslivet där vi tycker att Trafikverket inte föreslagit tillräckligt stora satsningar. Vi vill se större satsningar på Västra stambanan där vi redan idag upplever kapacitetsbrister och där trafiken dessutom förväntas öka när vi både får fler pendeltåg, regionaltåg, godståg och snabbtåg. Hela järnvägssträckan Borås-Göteborg måste byggas ut och målet ska vara att den invigs 2026-2028 när västlänken står klar. I Trafikverks förslag finns  bara sträckan Bollebygd-Mölnlycke via Landvetter flygplats med. Hela hamnbanan i Göteborg måste byggas ut, Trafikverket planerar bara för tre av fyra delsträckor. De ännu inte mötesseparerade etapperna på E20 bör byggas ut till fyrfältsväg. Idag saknar fem delsträckor på E20 i Västra Götaland helt mötesseparering, Trafikverket förslår att tre av dessa etapper byggs ut till 2+1-väg och två lämnas helt utan åtgärder. Vi arbetar sedan tidigare tillsammans med VGR och kommunalförbunden för att hitta en lösning som inkluderar medfinansiering. Det arbetet fortsätter nu tillsammans med Trafikverket. Vi behöver också större satsningar på Bohusbanan, järnvägen som förbinder Strömstad med Uddevalla och Göteborg. För att kunna öka tågpendlingen inom Fyrbodal och vidare till Göteborg behövs fler förbättringar än de som Trafikverket har föreslagit.

Vad händer nu?
Nu kommer som sagt regeringen jobba vidare med planen fram tills mars 2014 och vi kommer att fortsätta att träffa politiker och tjänstemän för att på andra sätt i andra former förklara varför vi behöver fler satsningar i Västsverige. Detta gör vi också tillsammans med andra organisationer som tycker som vi. Ju fler vi är som säger samma sak desto starkare blir vi. Det är också så att den nationella planen kommer att revideras varje år vilket betyder att vi får fler chanser att påverka vilka satsningar som görs i vår region.