Så tar du plats i styrelsen på bästa sätt

Så tar du plats i styrelsen på bästa sätt

Läs på. Ägna första tiden åt att lyssna. Och besök verksamheten. Det är rekryteringsproffset Therese Reinfeldts tre goda råd till styrelseledamoten som vill lyckas.

Therese Reinfeldt var fram till helt nyligen ansvarig för rekrytering till de statliga bolagens styrelser. Nu driver hon egen verksamhet. Den 19 november är hon aktuell i Västsverige då hon står på scen under Styrelsedagen.

Här delar hon med sig av åsikter och goda råd om rekrytering och professionellt styrelsearbete.

Tre råd från dig för att bli vald till styrelseuppdrag?

Skaffa dig bred operativ erfarenhet med budget- och gärna försäljningsansvar.
- Nätverka med både män och kvinnor och marknadsför dig själv och andra som du vet är duktiga personer.
- Var ärlig mot dig själv och ta endast på dig uppdrag där du vet att du kan tillföra något – gör du det kommer du göra ett bra jobb i styrelsen och få fler uppdrag.

Tre råd från dig till nya styrelsemedlemmar?

Läs på så mycket du bara kan om bolaget, verksamheten och dess räkenskaper innan du tar på dig uppdrag.
- Våga vara ödmjuk och inlyssnande den första tiden i styrelsen.
- Träffa tidigt ledningsgruppen individuellt och besök verksamheten för att få en förståelse för kulturen och människorna i bolaget och vilka utmaningar som bolaget står inför den närmaste tiden.

Hur skapas en väl fungerande styrelse anser du?

En styrelse bör i stort spegla bolagets verksamhet och de kunskaper som ledningsgruppen besitter för att kunna utmana, ifrågasätta, coacha och följa upp ledningens arbete på ett konstruktivt sätt. Ledamöterna ska ha en bredd av olika kompetenser som de får användning för i styrelserummet. Styrelseordföranden ska vara en samlande kraft som tar tillvara på samtliga ledamöters kunskaper och låter alla komma till tals, men samtidigt kunna hålla sig till agendan, ägna tiden i styrelserummet åt huvudsakligen strategiska frågor samt ha förmåga att se till att nödvändiga beslut fattas.

Hur uppnås en ökad mångfald i svenska styrelser?

Först och främst genom en fortsatt aktiv samhällsdebatt på området, så att trycket ökar på framförallt de publika bolagen att rekrytera fler kvinnor till styrelser. Sedan borde fler valberedningar sluta leta enbart i det egna nätverket och istället anlita extern hjälp som genom ett professionellt, aktivt rekryteringsarbete kan hitta ett större och bredare rekryteringsunderlag. Detta snabbar på utvecklingen till en ökad mångfald med bibehållen eller höjd kvalitet vilket vi kan se i den statliga sfären där genom dedikerat arbete nått 49% kvinnliga ledamöter i styrelserna. Jag vill också poängtera vikten av att långsiktigt öka mångfalden i ledningsgrupperna i bolagen och på så sätt skapa ett större rekryteringsunderlag till bolagsstyrelserna. Jag vill gärna uppmana kvinnor att ta för sig mer och våga ta samma karriärsteg som männen. Det är inte enbart männens fel att det är så få kvinnor i ledande befattningar och styrelser. Många kvinnor tackar nej till nya utmaningar både operativt och till styrelseplatser, det vet jag av erfarenhet.

Vilka tydliga trender ser du vid styrelsetillsättningar?

Den tydligaste trenden är en långsamt ökad professionalisering av rekryteringsarbetet även om det går mycket långsamt framåt. Ansvaret som ligger på styrelseledamöter och därmed riskerna att ha fel personer i styrelsen som fattar fatala beslut har äntligen börjat uppmärksammas vilket i viss mån professionaliserat valberedningars arbete i form av mer genomarbetade kravprofiler och gedignare processer. Självklart är det också roligt att se att fler kvinnor kommer in i styrelserummen. Det går långsamt, men dock framåt.

Källa: Styrelsebalans.com

Kortfakta Therese Reinfeldt

Namn: Therese Reinfeldt
Befattning: Therese Reinfeldt AB - Board & Executive search konsult