Så håller ni möten med bättre energi

Så håller ni möten med bättre energi

Sitter du fast i möten och känner att du aldrig får tid att jobba? Åsa Lindell, expert på möteskultur, ger dig tipsen som får dina möten att förvandlas från energislukare till vitaminkickar.

Under hela november är Åsa Lindell på Handelskammaren för att dela med sig av sina kunskaper om möten. Det är alla deltagare i affärsnätverken som får chans till nya infallsvinklar på det älskade och hatade arbetsredskapet möten. Via sitt företag Meetmarket möter Åsa Lindell mängder med frustrerade beslutsfattare som tycker att de drunknar i möten, och att de möten som hålls dessutom håller låg kvalitet.

- Det görs en stor nationell mätning varje år där runt 6000 personer tillfrågas om hur de upplever möteskulturen på jobbet. Ungefär en tredjedel av de som svarar känner att de överhuvudtaget inte borde vara på mötet. Runt hälften tycker att mötet saknar syfte. Det är en enorm kapitalförstöring, säger Åsa Lindell.

Arbeta med möteskulturen och se snabba resultat
Enligt Åsa Lindell finns mycket att vinna på att utbilda, framför allt ledare, i att hålla bättre möten. Känslan av att möten är hinder för att utföra det verkliga jobbet kan förändras menar Åsa Lindell. Organisationer som väljer att arbeta strukturerat med sin möteskultur ser snabba resultat.

- Inom sex till tolv månader har man 30 procent mindre mötestid, och samtidigt upplevs att mötena ger större effekt och har en bättre kvalitet, så snabba och tydliga förändringar har jag aldrig sett tidigare, säger Åsa Lindell.