Hon visade kungen en bit av Västsverige

Hon visade kungen en bit av Västsverige

Propellertillverkaren Bergs Propulsion på Öckerö är vana vid att ta emot studiebesök. Däremot är det ovanligt att Sveriges kung kliver runt i fabriken. Men nu har det hänt.

Bergs Propulsion på Öckerö var ett av de företag som fick besök när en delegation från Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademin, IVA, var i Västsverige nyligen. Delegationen leddes av Leif Johansson och Hans Majestät ingick i gruppen.

Hallå där Marit Börjesson, vd, vad visade ni för Carl XVI Gustaf?
- Vi hade en kort presentation om företaget och produkterna nere i verkstaden och sedan en rundvandring. IVA var tydliga med att de ville se verksamheten på allvar, i full aktivitet. Nu blir ju integenting riktigt som vanligt när kungen och Leif Johansson går runt i fabriken. Men vi var väl förberedda och visste vad vi ville visa. Efter rundvandringen åkte vi till vårt huvudkontor på Hönö och åt lunch. Det var en strålande solig dag så helheten blev mycket bra.

Vad fick ni för frågor?
- Hela gruppen var väldigt intresserad. De frågade mycket om produkterna, produktionen, material, utveckling och vilka våra fördelar är jämfört med konkurrenterna.

Hur mår ni annars just nu?
- Vi mår bra, tack. Vi har nyss blivit uppköpta av Caterpillar. Nu är vi mitt i en integrationsprocess. Det är väldigt intensivt. Alla funktioner i företaget blir påverkade på ett eller annat sätt. För en tid sedan hade vi en majoritet av Caterpillars största återförsäljare hos oss. Det var ett mycket viktigt besök eftersom de blir våra kunder så småningom.

Du är aktiv i Handelskammarens nätverk. När syns du här nästa gång?
- I nästa vecka. Då är det en träff med den Exec-grupp där jag ingår. Jag kommer direkt från Singapore dit.