Björklund avlivade myter om industrin

Björklund avlivade myter om industrin

Industridagen del två började med en avrättning. Åtta myter om tillverkningsbranschen nedmonterades av Jan Björklund, utbildningsminister. Sedan följde en debatt om framtiden.

Det var första gången som Industridagen arrangerades i Göteborg. Evenemanget pågick under två dagar, och ur ett näringslivsperspektiv är det relevant att säga - alla var där. Under första dagen spreds bilder via media på AB Volvos Olof Persson i intensivt samtal med näringsminister Annie Lööf. Under dag två var Västsvenska Handelskammaren involverad i arrangemanget. Handelskammaren var värd för det avslutande panelsamtalet där bland andra utbildningsminister Jan Björklund deltog. Han inledde med ett öppningsanförande där han avlivade åtta myter om industrin.

Han sa bland annat att tillverkningsindustri är grunden för den svenska välfärden, även om branschen sysselsätter färre jämfört med mitten av 1900-talet. Björklund pekade också på industrins eget ansvar för att göra sig tydlig och attraktiv, inte minst för unga.

Industrin behöver jobba med sin imageIndustrins framtid och behoven av medarbetare med rätt kunskaper var också huvudfrågan i det panelsamtal som följde. Handelskammarens Kajsa Dahlsten ledde debatten där bland andra Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars deltog.
- Bilden av industrin är idag oerhört förlegad. Man ser en bullrig och smutsig arbetsmiljö framför sig som avskräcker unga generellt och tjejer i synnerhet, det måste vi jobba med så att jobben i vår sektor blir mer attraktiva, sa Håkan Samuelsson efter debatten.

Volvo startar ungdomsprogram
Han presenterade också nyheten att Volvo Cars väljer att starta en ungdomssatsning. Arbetslösa ungdomar får delta i ett halvårslångt program hos biltillverkaren.

Åsa Severed, vd för Elanders, representerade tryckeribranschen i panelen. Tidigare arbetade hon som VD för TV4 Sverige. Därmed har gått från den populära mediebranschen till den ratade industrin.
- Det är så synd att kunskapen om alla roliga jobb som finns i industrin är så låg. Jag tycker den förtjänar en bättre och mer positiv bild. Utmaningarna är många och jobben innehåller internationella kontakter, säger Åsa Severed.

Heldag med lärare
Handelskammarens vd Johan Trouvé pekade på vikten av att fortsätta diskussionen om industrins betydelse och villkor. Handelskammaren drar sitt strå till stacken, bland annat den 28 oktober, när en heldag om yrkeslivets utmaningar arrangeras för lärare i Göteborgs grund- och gymnasieskolor.
- Industrins betydelse blir en viktig del i samtalen med lärarna. På Handelskammaren arbetar vi just nu också med en industripolicy, säger Stefan Gustavsson, näringspolitisk chef på Handelskammaren.