Vinster i handeln fördubblad i relation till lönekostnaderna, visar ny rapport från Handels.

Vinsterna i handeln nådde rekordnivåer under pandemin, medan lönerna för de anställda har släpat efter, enligt rapporten. Det gäller alla delbranscher i handeln. Vinstutvecklingen har varit allra starkast inom e-handeln och butiker som säljer elektronik eller kultur- och fritidsartiklar. Rapporten bygger på statistik från Statistiska Centralbyrån (SCB) som Handels har sammanställt.

Anställda får en allt mindre andel av den vinst som de har bidragit till att skapa. I stället väljer företagen att använda vinsten till aktieutdelningar eller att behålla de samlade vinsterna i företaget.

"Det är extremt provocerande att handelsföretagen hävdar att de inte har råd att höja lönerna eller ge fler timmar till de som tjänar minst när vi nu har svart på vitt att företagen fördubblat sina vinster i relation till personalkostnaderna. Dags att prioritera de anställda i stället för utdelning till ägarna", säger Linda Palmetzhofer, förbundsordförande för Handels.

Just nu pågår förhandlingar om nya kollektivavtal för anställda i butiker, lager och e-handel. Handels driver på för att de anställdas löner ska höjas mer än tidigare, med tanke på den starka vinstutvecklingen inom handeln.