Tyska facket i kampanj mot Lidl

Handels stödjer sitt tyska systerförbund Verdi i dess kamp för att få detaljhandelsföretaget Lidl att teckna kollektivavtal för sina anställda. Verdi har tröttnat på att Lidls tyska ledning vill plocka delar av arbetstagarnas rättigheter. Idag 10 december, på internationella dagen för mänskliga rättigheter, sätter Handels systerförbund i Tyskland strålkastarna på detaljhandelsföretaget Lidl. Verdi har vid upprepade gånger rapporterat om att företaget vägrar att förhandla om ett kollektivavtal för sina anställda i Tyskland. Nu har Verdi tröttnat och ber om hjälp från systerförbund runt om i Europa för att sätta press på företaget. Det man kräver är att företaget ska sätta sig ner med facket och förhandla om arbetstagarnas villkor i ett kollektivavtal. - Annars riskerar vi en situation där fler och fler av de stora detaljhandelskedjorna här i Tyskland väljer bland vilka av arbetstagarnas grundläggande rättigheter som man vill följa, som om valde bland a la carterätter, säger Ulrich Dalibor, förhandlingsansvarig på Verdi i Tyskland. Handels har goda relationer med Lidl i Sverige. Här finns både ett kollektivavtal och ett bra samarbete på lokal och central nivå. - Därför vet vi att det alltid leder till bra arbetsförhållanden och ett bättre arbetsklimat, säger Handels förbundsordförande Lars-Anders Häggström. Handels stödjer Verdis krav och skickade på måndagen ett brev till Lidl i Tyskland. Med Handels goda erfarenheter från samarbetet med Lidl i Sverige som exempel påpekar Handels hur viktigt det är för både anställda och ett företag med ett kollektivavtal.