Svarta löner många gånger ungas enda val

De tvingas arbeta svart, får ingen övertidsersättning och i en del fall får de inte ens någon lön. Så kan verkligheten för de svenska ungdomarna se ut på arbetsmarknaden.

- Jag fick ut en stor klumpsumma för den tiden jag hade jobbat i livsmedelsaffären och idag kan jag vara glad över att jag var medlem i facket, skriver Mattias, en av de ungdomar som publicerat sin berättelse på Handelsanställdas förbunds ungdomssajt handelscity.se.
En populär del av handelscity.se är de berättelser - stories - som unga har skickat in och som publiceras på webbplatsen. Över trehundra berättelser skickades in under hösten, och av dem är närmare tvåhundra publicerade på webbplatsen. Berättelserna ger en bild av hur arbetsmarknaden är för många unga idag.

Genomgående är att flera av de som skrivit känner sig lurade av sina arbetsgivare. Några har trott att de arbetat vitt fastän det senare visat sig att de jobbat svart och i flera fall handlar berättelserna om unga som inte fått ut någon lön.

Bland dem som drabbats av mindre seriösa arbetsgivare finns en tilltro till Handels. De berättar att när de kontaktat facket så har de fått hjälp och arbetsgivaren har tvingats betala ut lön enligt avtal.

- De här berättelserna visar att unga behöver facket. De behöver oss som coacher och som bollplank och som någon som kan hjälpa dem att få rätt när de känner sig lurade. Därför är det viktigt att vi i Handels använder nya sätt som till exempel internet för att nå unga handelsanställda. Så säger Susanna Gideonsson, förste vice ordförande och ansvarig för medlemsvärvning inom Handelsanställdas förbund.

Sedan den 1 september finns webbplatsen handelscity.se på nätet. Webbplatsen är en del i Handels ungdomssatsning i storstäderna, som har som mål att värva nya medlemmar. Handels storstadssatsning kommer att pågå i tre år.

Pressekreterare Tomas Ahlbeck
tomas.ahlbeck@handels.se