Regeringens angrepp på sjukförsäkringen

Regeringens angrepp på sjukförsäkringen

Trygghetssystemen angrips. Först A-kassan, nu sjukförsäkringen. Handels reagerar kraftigt på det angrepp på sjukförsäkringen som regeringen med stöd av Sverigedemokraterna presenterar idag i form av en utredning av sjukförsäkringen.

’’I praktiken innebär detta att vi återgår till de regler i sjukförsäkringen som Reinfeldt och Kristersson (som då var socialförsäkringsminister) genomdrev. Det är ett slag i ansiktet på våra medlemmar och Sveriges löntagare i stort. Ska vi återigen behöva se cancersjuka utförsäkras och tvingas ut på arbetsmarknaden? En sådan situation är oacceptabel.’’, säger Linda Palmetzhofer, ordförande för Handelsanställdas förbund

För Handels medlemmar är det förödande försämringar som föreslås. Våra medlemmar inom detaljhandel är hårt drabbade, där är psykisk ohälsa utbredd inte minst för att de flesta har otrygga anställningar. Sjukskrivningstalen är högre i detaljhandeln jämfört med andra delar av arbetsmarknaden och det är kvinnor som är sjukskrivna i högst utsträckning. Mellan 2010 och 2016 ökade antalet sjukskrivningar kraftigt i detaljhandeln, särskilt sjukskrivningar i psykiska diagnoser som ökade med hela 87 procent under denna period.

’’Inte nog med att vi borde behålla de förbättringarna den tidigare S-ledda regeringen genomförde bör vi göra mer för landets löntagare i sjukförsäkringen. Inte minst behöver det orättvisa karensavdraget som tvingar våra medlemmar att gå till jobbet sjuka plockas bort. Våra skattepengar ska gå till fungerande trygghetssystem där man ska kunna vara sjuk tills man blir frisk, inte till dess att regeringen godtyckligt säger att man ska vara tillbaka i arbete.’’, säger Linda Palmetzhofer

Regeringen med stöd av SD plockar enligt utredningens förslag systematiskt bort alla de förbättringar den föregående S-regeringen införde kring sjukförsäkringen. Konkret handlar det om att:

• Striktare villkor efter sjukdag 180 återinförs.
  • Lättnaden – att kunna få behålla sjukpenning (till 365 alternativt 550 dagar) om det mesta talar för att du i rimlig tid kan återgå till nuvarande arbete – ska tas bort.
  • Försäkringskassan behöver inte längre precisera vilken yrkesgrupp personens arbetsförmåga prövas mot. Istället ska arbetsförmågan hos de som varit sjuka i över 180 dagar prövas mot samtliga arbeten på arbetsmarknaden. I praktiken riskerar våra medlemmar åter prövas mot en hitte-på arbetsmarknad med fiktiva jobb.
  • Utredningen väntas även föreslå försämringar i sjukförsäkringen för äldre, behovsanställda och deltidssjukskrivna.

Kategorier