Trenden vänder för Handels

- Vi kan inte säga att vi ser någon vändning i antalet medlemmar i vår a-kassa ännu. Däremot ser vi att fler och fler kontaktar oss för att få ansökningshandlingar, säger Harald Petersson kassaföreståndare för Handels a-kassa.

Enligt TCO-tidningen har Unionens a-kassa kunnat redovisa en ökning av antalet medlemmar för september månad. I statistiken för Handels a-kassa går det ännu inte att se någon vändning. Däremot finns det indikationer på ett ökat intresse för ett medlemskap i Handels a-kassa. Antalet e-mail från folk som vill ha ansökningshandlingar har ökat. Enligt Harald Petersson är det svårt att säga om det rör sig om ett trendbrott eftersom det är så kort tid det rör sig om, men den allmänna känslan är ändå att det börjar vända.

Även medlemstappet till Handelsanställdas förbund verkar ha stoppat och vänts till ett medlemsinflöde. För perioden januari till september 2008 har förbundet fått 9 000 nya medlemmar och tappat 10 000. Den första indikationen på en svängning kom i augusti, då antalet nya medlemmar uppgick till 550.

- Vi har alltid en viss medlemsströmning mellan LO-förbunden. I september fick vi 290 nya medlemmar från andra förbund, men dessutom fick vi drygt 780 nya medlemmar. Så det börjar kännas som att vi är på rätt väg nu, säger Lars Jönsson som är ansvarig för medlemsrekrytering på Handels.

Framför allt är det antalet ansökningar via Handels webbsida som har ökat. Även en viss inströmning av medlemsansökningar via webbplatsen handelscity.se har skett.