NU SLÅR REGERINGEN SÖNDER DEN SOLIDARISKA LÖNEPOLITIKEN!

Högerregeringen tänker nu definitivt slå sönder den solidariska lönepolitiken. Därmed demoleras en av de hörnstenar som skapat det svenska välfärdssamhället. Regeringen vill förändra a-kassan så att medlemmar som arbetar i branscher med hög arbetslöshet ska tvingas betala högre avgifter än de som arbetar i branscher med lägre arbetslöshet. Avsikten är att fackets löneförhandlare ska bli mer känsliga för arbetslösheten i branschen. Löneökningar som kan leda till högre arbetslöshet kommer att drabba medlemmarna genom högre avgifter. Den solidariska lönepolitiken går ut på att förhandla fram så rättvisa löner som möjligt, löner som medlemmarna kan leva på. Om ett företag sedan inte klarar av att betala de lönerna så ska företaget slås ut och ge plats åt nya, bärkraftiga företag som kan anställa medarbetare och betala dem riktiga löner. Löntagarna kan då betala skatter till den offentliga välfärden, samtidigt som de kan konsumera och hålla uppe efterfrågan på marknaden. Med högeralliansens nya system ska istället facket acceptera låga löner så att de anställda i servicenäringarna hålls kvar på en låglönemarknad utan möjlighet att få några genomgripande lönelyft. - Detta är ytterligare ett steg i regeringens strävan att dela upp arbetsmarknaden i ett a-lag och ett b-lag. De handelsanställda ska hamna i en stor låglönemarknad där det förvisso kommer att finnas gott om jobb, men inga jobb som de anställda kan leva på. Samtidigt ger man miljarder i skattelättnader till de redan rikaste. Detta är en ren klasspolitik med vapnen riktade mot de lägst avlönade och dem som redan har de otryggaste jobben, säger Handels ordförande Lars-Anders Häggström på www.handels.se i dag. - Finansminister Anders Borg visar att ingenting har hänt med moderaterna. Det är fortfarande den gamla mörkblå högern som styr borgerligheten i Sverige. Det känns inte bra att se hur regeringen delar Svenskt Näringslivs uppfattning att hålla nere lönerna i servicesektorn. Vi kommer att bekämpa denna regeringen på alla de sätt vi kan, slutar Lars-Anders Häggström. Tf informationschef Bill Erlandsson 08-412 68 03 Mobil 070-386 67 75