Leveranser till Videomix stoppades vid midnatt

Vid midnatt stoppades alla leveranser från Axfood Närlivs AB till alla Videomix Syds enheter. Då trädde Handels varsel om sympatiåtgärder mot butikskedjan i kraft. Axfood Närlivs AB levererar i huvudsak lösgodis och snacks till Videomix Syd. Orsaken till att Handels varslade om sympatiåtgärd och trappar upp konflikten är att arbetsgivaren brutit mot Handels blockad. När Handels tog ut medlemmarna i strejk 13 september försattes samtidigt de tre butikerna i blockad. Det innebär att inga anställda får utföra arbete i butikerna – det gäller även oorganiserade. Handelsmedlemmarna på Videomix butiker får inte ob-ersättning för arbete på kvällar och under helger. Arbetsgivaren vägrar teckna kollektivavtal med motiveringen att han hellre vill betala ut bonus till de anställda i tider då försäljningen går bra. Bonus och ob-ersättning kan inte bytas mot varandra. I Sverige finns en avtalsmodell som både arbetsgivare och facken värnar. Av den framgår tydligt att ob-ersättning är självklar när man arbetar kvällar och helger – det är ersättning för obekväm arbetstid. Bonus däremot är något vilken arbetsgivare som helst kan välja att ge sina anställda, när som helst, som en uppmuntran eller tack för väl för utfört arbete, god vinst eller något annat. Videomixbutikerna är öppna klockan 10-23 varje dag och de anställda förlorar mellan 2 000-4 000 kronor per månad i utebliven ob-ersättning. Konflikten mellan Handels och butikskedjan Videomix Syd AB trappades upp ytterligare när Handels i fredags begärde sympatiåtgärder från Transportarbetarförbundet. Transport svarade med att varsla Ekdahls Åkeri AB i Landskrona, som kör ut leveranser till alla butiker inom Videomixkedjan. Varslet träder i kraft vecka 41. Axfood Närlivs AB levererar varorna till ett centrallager i Landskrona och det är därifrån Ekdahls Åkeri kör ut snacks och lösgodis till Videomixbutikerna. På tisdagen gick det ut ett brev från Handels till olika företag som har lager i området där Videomix Syd har butiker. I brevet uppmanar Handels företagen att respektera förbundets blockad och övriga åtgärder – detta genom att inte ta över leveranser från andra leverantörer gällande Videomix Syd. Ytterligare frågor: Kristianstad Förste ombudsman Gunnar Lydin 044-20 72 08, 070-512 26 00 och ombudsman Per Sandqvist 044-20 72 09, 070-512 26 03. Landskrona Förste ombudsman Lennart Nilsson 042-19 80 93, 070-650 33 57 och ombudsman Mogens Andersson 042-19 80 92, 070-650 43 40. Falkenberg Ombudsman Anna-Maria Söderström 035-19 24 75, 070-694 67 56 och förste ombudsman Elsie Mann 035-19 24 74, 070-556 01 25. Samordnare: Jannika Fahlander, ombudsman på Handels förhandlingsenhet: 070-328 93 59. Här finns Videomix Syd AB: 1. Torggatan 4, Falkenberg 2. Linnéplatsen 9, Göteborg 3. Karl Johansgatan 27, Göteborg 4. Fredriksvallsgatan 2, Halmstad 5. Fredsgatan 7, Halmstad 6. Åttingsstigen 41, Halmstad 7. Första Avenyn 16, Hässleholm 8. Östra Boulevarden 36, Kristianstad 9. Rådmansgatan 6, Landskrona 10. Eriksgatan 90 B, Landskrona 11. Mariebergsgatan 6, Landskrona 12. Amiralsgatan 13, Malmö 13. Regementsgatan 33, Malmö 14. Per Albin Hanssons väg 40, Malmö 15. Algatan 39, Trelleborg 16. Kyrkogatan 14, Varberg 17. Storgatan 33, Växjö 18. Lilla Östergatan 28, Ystad Varslet gäller även leveranser till lager där Videomix Syd AB äger eller hyr lokaler. Om ytterligare arbetsställen finns så gäller varslet även dessa.