Ja till Handels motion om sjukförsäkringen

Handels motion om att slopa karensdagen i sjukförsäkringen fick stöd på LO-kongressen på tisdagen. Motionen lades tillsammans med Hotell- och restaurangfacket och SEKO. Även motionens krav om en nittioprocentig sjukersättningsnivå antogs.

Motionen säger att " I början av 1990-talet infördes en karensdag i sjukförsäkringen. Denna skapar stora problem för ohälsan. Människor med små ekonomiska marginaler drabbas hårt av att inte få någon ersättning alls för den första sjukdagen. Konsekvensen blir att människor går till jobbet trots att de är sjuka. Men dagens sjuknärvaro är morgondagens sjukfrånvaro och en slopad karensdag i sjukförsäkringen skulle därför minska de långsiktiga kostnaderna för såväl den enskilde individen som för samhället i stort."

Precis som Handels motion om a-kassan, som antogs under måndagen, är motionen Bättre villkor i sjukförsäkringen att se som en rättvisemotion som har som mål att stödja de som är hårdast drabbade av dagens sjukförsäkringssystem. Och precis som med a-kassemotionen valde kongressen att gå på motionens förslag och inte på LO-styrelsens avslagsyrkande.

Läs hela motionen på Handels hemsida.