Ingen läsk till Videomix

Nu trappas konflikten mellan Handels och Videomix Syd AB upp ytterligare. Handels har begärt sympatiåtgärder av Svenska Livsmedelsarbetareförbundet. Livs svarar med att varsla Carlsberg och stoppar därmed alla leveranser av läsk till samtliga Videomix Syd:s butiker. Varslet träder i kraft 22 oktober klockan 00.00. Konflikten mellan Handels och Videomix Syd AB handlar om att videobutikkedjans ägare vägrar teckna kollektivavtal. De anställda, mestadels unga, får ingen ob-ersättning för arbete kvällar och helger Många förlorar mellan 2 000 och 4 000 kronor i månaden på det. Handels tog ut tre butiker i Videomixkedjan i strejk 13 september och försatte därmed också allt arbete i blockad. Butikerna finns i Landskrona, Kristianstad och Falkenberg. Orsaken till att Handels väljer att trappa upp konflikten är att arbetsgivaren så flagrant och medvetet bryter mot den lagstadgade blockaden. Det finns avtal och överenskommelser mellan fackförbunden och arbetsgivarorganisationerna om hur man gör vid oenighet. Dessutom har arbetsgivarorganisationen Svensk Handel godkänt det kollektivavtal som Handels lagt fram - och som ska gälla samtliga butiksanställda. — Arbetsgivaren har nästan varit tydlig med hur självklart han tyckt det är att bryta mot blockaden. Vi uppfattar det som att han medvetet försöker sabotera en fredlig men framför allt en helt korrekt och lagenlig åtgärd, säger Handels avtalssekreterare John Haataja. Ytterligare frågor: Kristianstad Förste ombudsman Gunnar Lydin 044-20 72 08, 070-512 26 00 och ombudsman Per Sandqvist 044-20 72 09, 070-512 26 03. Landskrona Förste ombudsman Lennart Nilsson 042-19 80 93, 070-650 33 57 och ombudsman Mogens Andersson 042-19 80 92, 070-650 43 40. Falkenberg Ombudsman Anna-Maria Söderström 035-19 24 75, 070-694 67 56 och förste ombudsman Elsie Mann 035-19 24 74, 070-556 01 25. Samordnare: Jannika Fahlander, ombudsman på Handels förhandlingsenhet: 070-328 93 59.