Hot om vild strejk i Västerås avvärjt

Det tidigare hotet om vild strejk vid ICA:s lager i Västerås verkar nu vara undanröjt. De anställdas hot om vilda åtgärder utlöstes av att ICA inte erbjöd de anställda vid lagret i Västerås samma ersättningar på lördagar och helgdagar som andra ICA-lager runt om i Sverige redan har. Nu verkar ICA svänga och förhandlingarna återupptas på onsdagen. Handels ombudsman Mikael Segel har under en längre tid varit informerad om situationen vid ICA-lagret i Västerås. Han säger: - Det råder fredsplikt och det är en del av parternas spelregler som ska respekteras från både fack och företag. Handels har följt dessa regler och begärt förhandling med ICA. Skälet är att vi har missnöjda medlemmar och att ICA har missnöjda medarbetare. Enligt Segel är det viktigt att både fack och företag inser allvaret i den situation som råder på lagret i Västerås. Ett företagsavtal som båda parter accepterar kommer att skapa en stabilitet för ICA. Det här gör att Handels har stora förhoppningar på de förhandlingar som inleds mellan de centrala parterna. - Från Handels sida har vi hela tiden sagt att det bästa sättet att lösa tvisten mellan ICA och lagerpersonalen är att Handels och företaget träffas för att komma överens om ett avtal som ger stabilitet, där arbetstid och ersättning för utfört arbete går hand i hand, säger Mikael Segel. Förhandlingarna som förhoppningsvis kommer att leda fram till ett nytt företagsavtal påbörjas onsdag den 30 april. De kommer framför allt att röra arbetstider och ersättningsnivåer på helger. Pressekreterare Tomas Ahlbeck 08-412 68 65, 076-766 93 51 tomas.ahlbeck@handels.se www.handels.se