Hemköp och Handels inte överens om uppsägningar

Vid de centrala förhandlingarna angående brott mot LAS (lagen om anställningsskydd) vägrade Hemköp att dra tillbaks sina uppsägningar vid butikerna i Alfta och Delsbo. Därmed valde företaget att inte tillmötesgå de krav som ställts från Handelsanställdas förbund.
Vid förhandlingarna den 13 november framförde Handelsanställdas förbund sin uppfattning att sist anställd ska sägas upp först och därefter i den turordning de är anställda. Hemköp hävdade med biträde av arbetsgivarorganisationen Svensk Handel att de har rätt att frångå dessa turordningsregler eftersom företaget har behov av flera deltidsanställda.

Handels kommer att vid den centrala avtalskommittens möte nästa vecka att bestämma hur frågan kan drivas vidare.

För ytterligare information kontakta:

Anette Dalkarls, ombudsman. Telefon 070-2274728
Roger Hemming, ombudsman. Telefon 070-6443125