Handelsmöte om Zaras provanställningar

De provanställdas villkor i butikskedjan Zaras butik i Örebro har fått uppmärksamhet i media de senaste dagarna. Tre unga kvinnor som har fått lämna sin provanställning i förtid har berättat om svåra anställningsförhållanden. Handels har tidigare reagerat på hur butiksledningen hanterar frågor kring provanställningar och bjuder nu in de anställda till ett möte om kollektivavtalets regler. – En av våra medlemmar fick plötsligt besked om att hennes arbetstid skulle förkortas från 30 till 25 timmar i veckan. Förändringen skulle genomföras inom två veckor istället för den månad som avtalet slår fast. De här ändringarna beslutade arbetsgivaren själv utan att förhandla eller ens informera oss om först, säger Agneta Åsgård-Larsson, förste ombudsman för Handels i Örebro. Andra har fått lämna sin provanställning i förtid. Handels har noterat att det här är ett förhållande som även förekommit på andra butiker där Zara har nyetablerat sig. ¬ Det rör sig i bästa fall om en okunnighet om kollektivavtalets regler kring provanställningar. Avsikten med provanställningar är att en arbetsgivare ska kunna anställa person A under en period för att se om hon eller han passar för jobbet. Det är inte meningen att man ska provanställa personerna A och B och C för att sedan välja en av dem som får vara kvar, säger Agneta Åsgård-Larsson. Som en följd av situationen vid Zara-butiken i Örebro bjuder Handels in de anställda till ett möte den 5 mars för att informera om kollektivavtalet och dess regler. För ytterligare information: Agneta Åsgård-Larsson, Handels Örebro. 019-611 90 08 Pressekreterare Tomas Ahlbeck 08-412 68 65, 076-766 93 51 tomas.ahlbeck@handels.se www.handels.se