Handels ordförande kommenterar regeringsförklaringen

Nu stundar fyra tuffa år för Handels medlemmar. Det står klart när Fredrik Reinfeldt (m) presenterat högeralliansens regeringsförklaring och ministerlista. Många åtgärder kommer att drabba handelssektorns anställda hårt. Ett nytt otryggt och mer ojämlikt samhälle väntar. För det första ska lagen om anställningsskydd försvagas och arbetsgivarna ska få ännu fler möjligheter att visstidsanställa. Andelen otrygga och korta anställningar kommer att öka. Samtidigt ska det bli möjligt att få F-skattsedel utan krav på flera uppdragsgivare. Därmed riskerar en växande grupp anställda att tvingas ta F-skattsedel och på så sätt sänka sina löner under kollektivavtalet. - Vi i Handels möter dagligen arbetsgivare som hänsynslöst utnyttjar alla möjligheter. Vi vet att det förekommer att arbetsgivare skickar ut SMS till ungdomar om att det finns lediga timmar där först till kvarn får arbeta. Det är precis som den gamla tidens daglönare. Nu står vi inför risken att personal sägs upp och får återkomma med F-skattsedel där villkoren blir betydligt sämre än kollektivavtalet. Högeralliansens tal om att de vill värna kollektivavtalet är bara tomma ord. För det andra föreslås åtgärder som riskerar att försvaga den enda kraft som kan stå emot försämringarna – fackföreningsrörelsen. Skattereduktionen för fackföreningsavgift tas bort men behålls när det gäller arbetsgivarnas avgifter. Att vara med i a-kassan ska bli dyrare. Den ska bli sämre genom sänkta ersättningsnivåer och när den försämrats ska den också bli obligatorisk. Det kommer att sätta press nedåt på lönerna och skapa en växande låglönemarknad. - Kostnaden för medlemskap i facket kommer att mer än fördubblas vilket gör det än svårare för facket att värna de sämst ställda på arbetsmarknaden. För det tredje kommer Handels jämställdhetsarbete att drabbas. Inte minst gäller det kampen för jämställda löner. Generellt kommer kvinnor att drabbas hårdast av försämringarna i socialförsäkringarna genom att det är mest kvinnor som arbetar inom de sektorer som riskerar lönepress nedåt. På den könssegregerade arbetsmarknad Sverige har idag är det branscher med mest kvinnor som drabbas hårdast. - Vi vet också att löneskillnaderna mellan män och kvinnor inom våra branscher uppstår mellan 20-35 årsålder. Det är de inrotade könsmönstren som gör att kvinnor i större utsträckning är frånvarande från arbetsmarknaden under familjebildningsfasen. Denna frånvaro leder till att kvinnor halkar efter. Med den nya familjepolitiken som föreslås med barnomsorgspeng och vårdnadsbidrag kommer kvinnor än mer att förlänga frånvaron. Det kommer att resultera i ännu större löneskillnader, vilket vi kommer att få leva med lång tid framöver. Det finns många saker som oroar. För Handels är det nu viktigt att stå emot den våg av försämringar som kommer att drabba oss. – Vi måste som folkrörelse arbeta hårdare än någonsin för att bekämpa orättvisorna. Medlemskap har sällan varit viktigare än nu. Lars-Anders Häggström förbundsordförande Handelsanställdas förbund För mer information kontakta: Sven Lindberg Pressombudsman 08-412 68 89 070-630 97 02 sven.lindberg@handels.se