Handels möter Zaras butiksledning

Efter det möte som hölls mellan Handels i Örebro och personalen på Zara-butiken har Handels nu begärt att få träffa butiksledningen den 18 mars. Frågor som kommer att diskuteras är de provanställdas situation, semesterrätt och ersättning för mertid. Från Handels sida framhåller man hur viktigt det är att inte nöja sig med att ha tecknat kollektivavtal utan även följa upp det hela med att se att det efterföljs. — Mötet med personalen visar att det finns en okunskap hos Zara-butikens ledning om hur svenska kollektivavtal fungerar. Jag är övertygad om att det inte är en ovilja från Zaras sida att följa avtal, utan snarare att man inte vet vad avtalet innebär. Därför vill vi träffa dem för att diskutera hur vi ska lösa de problem som uppstått. Om vi kan hjälpa dem att hitta rätt så gör vi gärna det, säger Agneta Åsgård-Larsson, ombudsman för Handels i Örebro. Exempel på problem som uppstått vid butiken i Örebro är frågan om semestrar och övertidsersättning. Deltidsarbetande provanställda i butiken arbetar ofta mertid. Eftersom inget annat avtalats så ska ersättningen för detta utgå i pengar, menar Handels. Så har dock inte skett i de här fallen. Inte heller har de anställda fått veta att de har rätt till semester enligt avtal. — Det här visar hur viktigt det är att butikspersonal går med i Handels. Hade vi inte haft medlemmar på arbetsplatsen hade vi inte fått veta att det var såhär. Då hade inte heller vi kunnat hjälpa till att rätta till problemen, säger Agneta Åsgård-Larsson och tillägger: — Från Handels sida är vi inte ute efter att jaga företaget med blåslampa. Det enda vi vill är att personalen på Zara i Örebro känner sig trygg i sin anställning och får den lön och den ledighet de har avtalsenlig rätt till. Får vi bara sitta ner med butiksledningen och diskutera detta så är jag övertygad om att vi kommer att komma överens om att följa det kollektivavtal som finns. -------------------------------------------------------------------------------- Pressekreterare Tomas Ahlbeck 08-412 68 65, 076-766 93 51 tomas.ahlbeck@handels.se www.handels.se