Handels medlemmar vill se en arbetstidsförkortning

Handels medlemmar vill se en arbetstidsförkortning

Nära nio av tio av Handels medlemmar vill se en arbetstidsförkortning. Det visar en ny rapport från Handels.

LO-kongressen fastslog arbetstidsförkortning som en viktig fråga för såväl löntagare som samhället i stort och öppnade för att lösa frågan såväl genom avtal som lagstiftning. Handels budskap är tydligt: Arbetstidsförkortning är inom räckhåll, det är dags för nästa stora reform på arbetsmarknaden.

’’Det är ett tydligt besked från Handels och LO: Arbetstidsförkortning nu, inte senare. Ekonomin växer – bland höginkomsttagare ökar rikedomen, men vinsterna har inte kommit vanligt folk till del. Tiden är inne för arbetstidsförkortning med sänkt heltidsmått och bibehållen lön. En vinst för såväl löntagare som samhälle. ’’, säger Linda Palmetzhofer, ordförande för Handelsanställdas förbund

I undersökningen ställer vi Handelsmedlemmar frågan Om arbetstiden skulle förkortas, vad skulle du använda tiden till?

Nästan sju av tio svarar: fokusera på min hälsa.

’’Handelsmedlemmarnas svar i undersökningen pekar på behovet av ett mer hållbart arbetsliv för att kunna få livet att gå ihop och orka arbeta ett helt yrkesliv. Med ett lägre heltidsmått kan handeln bli en bransch där fler får möjlighet att arbeta heltid utan att det sker på bekostnad av tid med familj och vänner eller att kroppen slits ut.’’, säger Linda Palmetzhofer

Kategorier