Handels kräver kontantbrist mot butiksrån

- Det är bra att handlarna delar vår syn på att butiksrån är ett allvarligt arbetsmiljöproblem. Fortfarande händer det dock för lite för att våra medlemmar ska slippa utsättas för vapenhot, säger Lars-Anders Häggström, Handelsanställdas förbunds ordförande.
Sveriges handlare har nyligen hållit sin branschträff Dagen D i Västerås. Frågan om säkerhet i butik stod högt på dagordningen. Antalet rån mot butiker har under 2008 ökat med 25 procent och innan årets slut kommer en av sju livsmedelsbutiker att ha rånats.

Vid många av de rån som genomförs har rånaren eller rånarna någon typ av vapen, omkring en tredjedel av rånen utförs med skjutvapen. Det är inte heller ovanligt att butikspersonalen är ensam när rånet sker.

Handels menar att det som krävs är att butiker och kedjor mer aktivt arbetar för att styra över handeln från kontanter till kort. Det krävs att alla parter inklusive regering och riksdag inser att butiksrån är ett arbetsmiljöproblem för Handels medlemmar.

- Satsningar på fler poliser och nolltolerans mot snatterier i all ära, men det mest effektiva sättet för att få ner och på sikt utrota butiksrånen är att minska tillgången på kontanter i kassan. Vi vill ha en ökad satsning på slutna kontanthanteringssystem och korthandel, säger Lars-Anders Häggström.

Han konstaterar också att det är Handels medlemmar som får betala priset för branschens brister i säkerhetsarbetet.

- Ansvaret för säkerheten i butiken ligger på butiksledningen. Vi vet att ett effektivt sätt att minska antalet rån i butik är att minska tillgången till kontanter. Om våra medlemmars säkerhet inte kan garanteras så får vi börja fundera på vilka åtgärder våra skyddsombud kan vidta för att säkra en sådan garanti, säger Lars-Anders Häggström.