Handels kräver 1000 kr mer till frisörerna

Höjda grundlöner, bättre regler för kompetensutveckling och ökad friskvård. Det är de tre viktigaste kraven som Handels ställer för de 2 000 medlemmar som är frisörer. - Vi har velat förtydliga reglerna vid kompetensutveckling så att det klart framgår att frisörerna ska ha minst 3 utbildningsdagar per år. Det handlar om fortbildning i yrket, berättar Linda Palmetzhofer, Handels förhandlingsombudsman med ansvar för frisörområdet. Högre grundlön Handels kräver att frisörerna ska erbjudas tre utbildningsdagar. Förbundet kräver också att grundlönerna höjs med 1055 kronor. På frisörområdet finns bara grundlöner, provision och Ob-tillägg. - Avtalets grundlön är 17 110 kronor i månaden, men med provisionen kommer snittlönerna upp till drygt 21 000 kr. Dessutom kräver vi att OB-tilläggen ska få vara kvar orörda, säger Linda Palmetzhofer. Förebyggande friskvård Handels vill också att det i avtalet ska skrivas in att parterna ser positivt på lokala friskvårdsavtal på frisörsalongerna. - En ökad friskvård kan förebygga förslitnings- och belastningsskador, som är vanliga bland frisörer. Antingen ger man de anställda möjlighet till friskvård på betald arbetstid, eller så bör arbetsgivarna ge ersättning för att de anställda ska kunna gå på friskvård, menar Linda Palmetzhofer. Individuella tillägg Ytterligare krav är särskilda arbetsmiljöregler i avtalet, där frågor som företagshälsovård, internkontroll och individuellt anpassade verktyg regleras. Förbundet kräver också att det ska finnas personliga lönetillägg för den som har ett särskilt ansvar på jobbet. Handels vill att arbetsgivarna ska erbjuda heltidsanställningar i så hög grad som möjligt. Därutöver höjd semesterlönegaranti. Tf informationschef Bill Erlandsson 08-412 68 03 Mobil 070-386 67 75