Handels kommenterar vårbudgeten: Prioritera de som har det tufft snarare än mer lyxliv åt de rikaste

Regeringen satsade drygt tio miljarder i förra årets höstbudget på skattesänkningar som mest gynnar dem med högst inkomster. Samtidigt gör karensavdraget så att Handels medlemmar inte har råd att stanna hemma från jobbet ens en dag. Nu till vårbudgeten kunde regeringen prioriterat annorlunda men väljer att gå i samma gamla löntagarfientliga fotspår. Ungefär sex miljarder hade behövts för att slopa karensavdraget och se till så att Handels medlemmar faktiskt hade kunnat ha råd att vara sjuka tills de blivit friska.

’’Det är anmärkningsvärt och samhällsskadligt att inte ha en ekonomisk politik som satsar på jobb och grundläggande trygghet för arbetare. Handeln är en tillväxtmotor som kantas av dåliga arbetsvillkor, korta och otrygga anställningsformer och stor personalomsättning. En politik som åtminstone kan garantera möjligheten för Handels medlemmar att vara sjuka utan ångest för ekonomin borde vara en självklarhet. Här måste regeringen tänka om.’’, Säger Stefan Carlén, chefsekonom på Handelsanställdas förbund