Handels förhandlingar vid ICA-lagret i Västerås bröt samman

Förhandlingarna om ob-ersättning vid ICA:s centrallager mellan Handelsklubben och ICA i Västerås avslutades under torsdagen. ICA har inte lämnat något motbud till Handelsklubben. ICA-lagret i Västerås riskerar nu för andra gången på kort tid att hamna i arbetsdomstolen. Enligt Handels klubbordförande Daniel Björklund har arbetsgivaren visat litet intresse av att erbjuda de anställda i Västerås samma ersättning som andra ICA-anställda i landet har. - Vi begärde bara vad vi haft tidigare och som andra ICA-enheter har idag. Inte ens det vill de ge oss, säger Daniel Björklund. Sören Söderman, ombudsman för Handelsavdelningen i Västerås, säger att förhandlingarna har gällt ersättning för arbete på lördagar. ICA har vägrat diskutera annat än ersättning för dem som arbetar dagtid. Avtalsförslag som gäller skiftarbetande har arbetsgivaren konsekvent förkastat med motiveringen att det blir för dyrt. - Att det skulle vara för dyrt känns som ett svepskäl. Medlemmarna kan uppfatta det som skamligt att ICA-ledningen nu sänker ersättningsnivåerna i Västerås till under nivån den ger i övriga landet. Att begära att våra medlemmar ska jobba utan extra ersättning samtidigt som ICA gör rekordvinster kan bli en utmaning rent pedagogiskt för ICA, säger Söderman. Från Handelsklubbens sida ser man att ärendet till sist kan hamna i Arbetsdomstolen. Detta eftersom ICA enligt Handelsklubbens synsätt inte haft någon lokal överenskommelse kring schemaläggning och därför inte heller haft rätt att schemalägga medlemmarna under påskhelgen. Det blir i så fall andra gången på kort tid som en konflikt vid ICA-lagret i Västerås avgörs i domstol. - Det är anmärkningsvärt att ICA inte vill nå en överenskommelse utan istället är beredda att än en gång låta AD avgöra om rätten att lägga arbetstidsscheman finns utan att det existerar en lokal överenskommelse, avslutar Daniel Björklund. För vidare kontakt: Daniel Björklund, ordf Handelsklubben ICA DE Västerås. 070-310 68 48 Sören Söderman, ombudsman Handels avd 18 Västerås. 070-553 37 75 Pressekreterare Tomas Ahlbeck 08-412 68 65, 076-766 93 51 tomas.ahlbeck@handels.se www.handels.se