Handels a-kasseavgift sänks den 1 juli

Avgiften till Handels a-kassa kommer från den 1 juli att justeras neråt till 305 kronor per månad. A-kassan har som målsättning att avgiften ska ligga fast minst fram till årsskiftet.
Beslutet grundas på hur arbetslöshetsutvecklingen bland a-kassans medlemmar varit tidigare och en prognos för framtida arbetslöshet bland medlemmarna. En avgift på 210 kronor går direkt till staten i form av arbetslöshetsavgift. Den ska betalas av alla som inte varit helt arbetslösa eller haft aktivitetsersättning. Däremot är lagen så skriven att det i realiteten räcker med att medlemmen arbetat fyra timmar en månad för att omfattas av avgiften.

Den totala avgiften - inklusive 95 kronor som utgör medlemsavgift till Handels a-kassa - sänks därmed för den som har arbete från dagens 345 kronor till 305 kronor per månad.

Handels a-kassas ambition är att ingen förändring ska behöva göras före den 1 januari 2009. Det är dock beroende på vilka direktiv IAF ger för hur ofta avgiften måste revideras.