Handels a-kassa fick rätt i länsrätten

Länsrätten ger Handels a-kassa rätt att det är orimligt att kassan ska behöva betala in avgifter till staten som tidigare medlemmar struntat i att betala. Rätten delar Handels a-kassas uppfattning om att det kan vara fel av regeringen att tvinga a-kassan att betala in förhöjd a-kasseavgift även för dem som lämnat facket. Därför måste regeringen nu ompröva sin inställning. Bakgrunden till a-kassans överklagande till länsrätten är att regeringens ansvariga myndighet Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringens (IAF) krävde att Handels a-kassa skulle betala in avgifter även för medlemmar som lämnat a-kassan sedan de nya höjda avgifterna infördes. Detta krav baserade IAF i sin tur på ett regeringsbeslut om inbetalning av avgift även för den period på tre månader som det tar innan en icke-betalande medlem utesluts från a-kassan. I sin överklagan mot IAF lyfte Handels a-kassa fram som sakskäl att det inte finns någon juridisk grund för att kräva Handels a-kassa på betalning för icke-medlemmar. Eftersom IAF tidigare sagt att a-kassorna inte får använda sig av inkassobolag för att driva in obetalda avgifter måste i realiteten medlemmarnas pengar användas för att betala IAF:s krav. Detta anser Handels a-kassa bryter mot lagen. I sin överklagan begärde a-kassan även att IAF återbetalar de pengar som rörde inbetalningar för icke-medlemmar. Regeringens inställning har varit att kraven inte strider mot lagen och att kraven inte ska ses som beslut utan som en begäran att betala. Därför skulle Handels a-kassa inte heller kunna överklaga beslutet till länsrätten. Länsrätten har nu i sin dom slagit fast att Handels a-kassa har rätt i sin uppfattning att det ska kunna omprövas. Rätten har därför beslutat att IAF ska behandla a-kassans begäran om omprövning.