Gratis medlemskap vänder trenden för Handels

Nu går Handelsanställdas förbund till offensiv för att bryta medlemstappet. Under perioden juli till och med december 2008 kommer alla nya medlemmar att få de två första månadernas medlemskap gratis. Genom beslutet ger Handels alla handelsanställda en möjlighet att prova på fördelarna med ett medlemskap.
Erbjudandet gäller alla nyinträdda medlemmar i Handels och omfattar allt utom a-kasseavgiften, som regleras i lag. Samtidigt ställer Handels krav på sina avdelningar att öka antalet nyinskrivna medlemmar. Målet är att alla avdelningar ska öka antalet nya medlemmar med 40 procent jämfört med tidigare i år.

- Vi har en jättechans att vända trenden nu. Vårt huvudsakliga medlemstapp beror idag på att vi inte rekryterar lika många som förut. Om vi gör de två första månaderna avgiftsfria tror vi att unga och personer med otrygga anställningar har lättare att ta steget att bli medlem. Det är ändå de här grupperna som behöver oss mest, säger Handels förste vice ordförande Susanna Gideonsson.

Målet att rekrytera 40 procent fler medlemmar kan verka tufft, men med erbjudandet om gratis medlemskap de två första månaderna i kombination med övriga värvaraktiviteter är det inget orimligt högt mål, anser Susanna Gideonsson. Hon påpekar också att en medlem i Handels har en hel organisation i ryggen som kan ge råd och stöd om något händer på jobbet, förutom alla andra förmåner som automatiskt ingår i medlemskapet

- Jag vill se det här som en utmaning som vi ska klara av. Det är upp till våra aktiva att med hjälp av erbjudandet om gratis medlemskap kombinerat med alla andra fördelar man får som medlem i Handels öka antalet nya medlemmar, säger Susanna Gideonsson.

Läs mer på Handels hemsida