Glädjande att S lyssnar till Handels och vill slopa karensavdraget

Socialdemokraterna presenterade idag ett förslag om att avskaffa det orättvisa karensavdraget. Detta är en reform Handels och LO-familjen drivit länge.

’’Det är glädjande att nu Socialdemokraterna presenterar ett reformförslag som på riktigt kan göra skillnad för landets löntagare. Inom handeln har vi tidigare visat på att nästan 7 av 10 av våra medlemmar gått till jobbet sjuka just för att de inte har råd – på grund av karensavdraget. Äntligen ser vi att den orättvisa verkligheten snart kan vara ett minne blott. Handels medlemmar och Sveriges löntagare ska kunna vara sjuka till dess att de är friska utan oro för hur det påverkar ekonomin. Det är ingen radikal tanke.’’, säger Linda Palmetzhofer, ordförande för Handelsanställdas förbund

Högerpolitiker påstår att det vore för dyrt, men faktum är att det skulle kosta betydligt mindre än de skattesänkningar den blåbruna regeringen gjorde senast i fjol. Regeringen satsade nämligen 10 miljarder i förra årets höstbudget på skattesänkningar som främst gynnade de med högst inkomst. Ett avskaffat karensavdrag kostar omkring halva det. Sverige har i likhet med andra nordiska länder råd att avskaffa karensavdraget.

’’I grund och botten är det en fråga om anständighet. Ska vi som samhälle subventionera fler poolrensningar åt de rikaste eller ska vi kosta på oss att låta vanliga löntagare faktiskt kunna vara sjuka utan oro för de ekonomiska konsekvenserna? För oss inom Handels är svaret självklart. Socialdemokraterna gör helt rätt prioritering. – För vanligt folk.’’, säger Annelie Karlsson, 2:e vice ordförande för Handelsanställdas förbund