FORSKARE UNDERSÖKER SKADOR PÅ FRISÖRERS FOSTER OCH BARN

En stor vetenskaplig undersökning ska visa om kvinnliga frisörers barn och foster påverkas av alla kemikalier i branschen. Undersökningen riktar in sig på missbildningar, låg födelsevikt, för tidigt födda barn och ofrivillig barnlöshet. Det skriver www.handels.se idag. Yrkes- och miljömedicinska kliniken i Lund genomför nu en stor undersökning av graviditet hos frisörer och deras barns hälsa vid födelsen. Orsaken är alla de kemikalier som frisörerna utsätts för. Undersökningen gäller missbildningar hos foster/nyfödda, låg födelsevikt, för tidigt födda barn och ofrivillig barnlöshet. Vid en tidigare undersökning för 10 år sedan, med 7 000 kvinnliga frisörer, fanns tecken på att andelen barn med missbildningar var förhöjd jämfört med en lika stor grupp kvinnor ur den övriga befolkningen. Likaså var andelen barn med låg födelsevikt och för tidigt födda barn högre. Barnen var födda mellan 1973 och 1994. Handelsanställdas förbund gav då yrkesmedicinska kliniken i uppdrag att genomföra ytterligare undersökningar för att få fram vilka faktorer i frisöryrket som orsakar problemen. Ett senare forskningsprojekt visade likaså att kvinnliga frisörer födde en stor andel barn med låg födelsevikt, men den undersökningen visade ingen förhöjd förekomst av missbildningar. För att få fram ett noggrannare resultat tänker nu Yrkesmedicinen i Lund jämföra lika många kvinnliga frisörer med deras systrar och halvsystrar. - Då får vi fram ett jämförelseunderlag med sådana som har samma uppväxtförhållanden och samma genetiska bakgrund som frisörerna och minskar felmarginalen, säger docent Lars Rylander som är projektledare vid yrkesmedicinen i Lund. Det är negativt att veta att man har ett yrke som är skadligt utan att veta vilka faktorer i yrket som skapar farorna. - Vi vet ännu inte hur många av dessa 7 000 frisörer som har systrar eller halvsystrar, men räknar man med att hälften av dem har minst en syster så får vi en jämförelsegrupp på ungefär 3 500 kvinnor, säger Lars Rylander. Han menar också att det är svårt att skilja ut enskilda kemikalier som var för sig kan vara ofarliga. Men mixen av många olika kemikalier kan skapa problem. När det gäller skadeverkan av samverkande kemikalier är det inte säkert att 1+1 blir 2. Det kan bli 100, 10 000 eller 100 000. Eller en miljard. - Andra faktorer vi måste titta på är stress och det faktum att kvinnliga frisörer står upp väldigt länge i sina jobb. Med undersökningen hoppas vi kunna koppla ihop faktorerna, slutar Lars Rylander. Tf informationschef Bill Erlandsson 08-412 68 03 Mobil 070-386 67 75