Butiksrånen ökar i hela landet

Butiksrånen i Sverige ökar. Det visar ny statistik från Brottsförebyggande rådet, BRÅ. Under 2007 anmäldes totalt 812 butiksrån runt om i landet. Det är en ökning med tio procent jämfört med året innan. Sett ur ett tioårsperspektiv har antalet butiksrån i landet ökat med mer än 20 procent. Det är framför allt rån utan skjutvapen som ökat i landet, totalt med 14 procent. Även antalet rån med skjutvapen ökade under 2007. Det finns inte någon tydlig geografisk skillnad i utvecklingen. Antalet rån ökar i hela landet. Värst utsatt bland storstadslänen 2007 var Västra Götaland där butiksrånen ökade med 13 procent jämfört med året innan. Motsvarande ökning i Stockholms län var 4 procent. Även Värmlands län var hårt utsatt. Där mer än fördubblades antalet butiksrån förra året jämfört med året innan. Och majoriteten av rånen utfördes med skjutvapen. Undantagen är framför allt Skåne län och Dalarnas län där en tydlig nedgång kan ses. I Dalarna minskade antalet anmälda butiksrån med omkring 65 procent förra året Skåne minskade butiksrånen med cirka 18 procent 2007 jämfört med året innan. Där har Handels Malmöavdelning en längre tid jobbat aktivt och målmedvetet för att stärka butikssäkerheten. Ett sådant exempel är projektet Säker i butik som Handels Malmöavdelning driver gemensamt med Svensk Handel, polisen, Malmö stad och Köpmannaföreningen Malmö city. — 2005 var ett svart år i Malmö med 10-12 butiksrån varje månad – ett avgörande skäl till att vi drog igång satsningen för tre år sedan. Trenden vände redan 2006, berättar Jerry Linbäck, ombudsman på Malmöavdelningen, som menar att många risker kan byggas bort. — Exempelvis kan rätt kameraövervakning i butiken öka rånarnas risk att åka fast, konstaterar han. Avdelningen har också inlett ett samarbete med Iduna-koncernen, där bland annat Guldfynd, Albrekts Guld och Hallbergs ingår. Där har samtliga guldbutiker blivit riskbedömda. — Personalens engagemang i satsningen har haft en avgörandet betydelse, menar Jerry Lindbäck. Riskmedvetenheten har ökat överlag och idag är kontanthanteringen i Idunas butiker i Malmöregionen betydligt säkrare. Det gäller även värdetransporterna. - Rån är ett allvarligt brott och en fruktansvärd upplevelse för den anställde. Ingen som är inblandad i ett rån blir helt återställd. Därför vidtar Handels ett flertal åtgärder när en arbetsplats har utsatts för rån. Skyddsombudet åker ut till arbetsplatsen, ser till att butiken stängs och att de drabbade får hjälp. Dessutom arbetar Handels långsiktigt för att kunna minska kontanthanteringen i butik, bland annat genom samarbete med Svensk Handel. Dessutom arrangerar Handels, Polisen och Svensk Handel ett säkerhetsseminarium i Göteborg den 4 mars – ”Brottsplats Handel”. Där medverkar bland andra ombudsman Jannika Fahlander från Handels. För mer information, kontakta: Ulrika Wedin, utredare på Handels. 08-412 68 86 eller Maria Born, arbetsmiljöombudsman. 08-412 68 20 Länkar: https://www.pirab.se/MIMA/standard/getmail.asp?x=A375212A Vad gör Handels för rånoffren? Läs Handelns 13-punktprogram för säkerhet i butik här Säker i Butik:s hemsida Seminariet ”Brottsplats Handel” Pressekreterare Tomas Ahlbeck 08-412 68 65, 076-766 93 51 tomas.ahlbeck@handels.se www.handels.se