Blufföretag försöker sälja försäkring

Flera av Handels medlemmar har blivit uppringda av företaget EN Försäkring som påstår sig sälja inkomstförsäkringar på uppdrag av a-kassan. Säljarna säger sig erbjuda en inkomstförsäkring som ska täcka upp ett eventuellt inkomstbortfall vid arbetslöshet. Företaget vill inte sända information om försäkringen och säger att det inte är det sätt de arbetar på. Istället begär säljaren att få medlemmens namn och kontouppgifter för att så fort som möjligt kunna aktivera försäkringen. En av de medlemmar som kontaktats fick först veta att företaget ringde på uppdrag av Handels a-kassa. Under samtalets gång ändrades det till att försäkringen var ett alternativ till a-kassan för den som gått ur facket. När medlemmen vägrade att lämna ut sina kontouppgifter fick hon veta att företaget ändå antecknade att hon gjort en intresseanmälan. För Handels a-kassa är det här helt obekanta uppgifter. — Det här är inget som Handels a-kassa har något som helst med att göra. A-kassan arbetar över huvud taget inte med den här typen av försäkringar. När det gäller medlemsförsäkringar är det Handels som tecknar dessa för sina medlemmar. Företaget talar inte sanning om det påstår att det ringer på uppdrag av oss, säger Handels a-kassas föreståndare Harald Pettersson. Inte heller Handelsanställdas förbund känner till företaget. Handels vill framhålla att det är viktigt att medlemmar inte lämnar ut några kontouppgifter till företaget. Dessutom har Handels redan tecknat en kollektiv inkomstförsäkring för sina medlemmar. Den ger en täckning av inkomstbortfallet vid arbetslöshet upp till 80 procent även för den som tjänar mer än 18 700 kronor per månad. — Från Handels sida är vi totalt ointresserade av alternativa lösningar till den vi redan har. Varför skulle vi eller a-kassan ge ett okänt företag i uppdrag att sälja en försäkring som redan ingår i medlemsavgiften, säger Handels ekonomichef Sten Lundqvist. Att mindre seriösa företag försöker sälja tveksamma försäkringar till Handels medlemmar med falsk information är något som Handels inte kommer att låta passera obemärkt. Förbundet har sedan uppgifterna om säljsamtalen blev kända försökt få tag i information om företaget EN Försäkringar, men inte lyckats hitta några uppgifter om dess existens.